Divadlo a jeho společenská funkce
Maturitní otázka 16
Divadlo a jeho společenská funkce
Divadlo
divadlo má funkci společenskou, estetickou a poznávací
prostřednictvím divadla je možné myšlenky autora prezentovat pro diváka v lehčí a vstřebatelnější podobě, než kterou umožňuje psané slovo
zejména z tohoto důvodu jeho význam a vliv na kulturu neustále stoupal
Řecké drama
divadlo se vyvíjelo především v období antickém, tzn. 5.-4. stol. před. n. l.
vyvinulo se z obřadních her (oslava boha Dionýsa a bohyně Démétér)
nejdříve zde byl 1 herec a chór (sbor), pak 2 ‑ 3 herci (vždy muži)
hráli jen muži a to i ženské role, několikrát během představení se převlékali
divadlo se stalo součástí kulturního života občanů
skládá se z:
prolog ‑ hlavní myšlenka
epilog – zhodnocen
poučení ‑ na konci
velmi časté jsou monology bohů
A) Tragédie:
Aischylos
Dílo:
Oresteia – Agamemnon se vrací z trojské války domů, kde je zavražděn svou nevěrnou manželkou Klytaimnestrou a jejím milencem, který se chtěl zmocnit vlády. Orestes po letech pomstí svého otce a zabije svou matku i jejího milence. Oresta propadl výčitkám svědomí a odchází do Tauridy, aby se před bohy očistil z viny.
Sofoklés
v jeho dílech se hrdinové snaží osudu uniknout, změnit ho, ale jsou příliš slabí, nepodaří se jim to
Dílo:
Antigona –Po odchodu Oidipuse do vyhnanství se dostali jeho synové Eteokles a Polyneik do sporu o vládu. Eteokles se spojil s Kreontem a Polyneika vyhnal. Ten se poté vydal s cizím vojskem proti městu. Oba bratři zahynuli, králem se stává Kreon, který dovolí pohřbít pouze Eteokla. Antigona se ale rozhodla také pohřbít a to i přes přísný zákaz svého druhého bratra za což byla zazděna do královské hrobky, kde se Antigona oběsila. Kreon poté všemi opuštěn žádá bohy, aby jej zbavili života.
Král Oidipus- Když je král Oidipus nařčen z otcovraždy, začne pátrat po pravdě. Oidipus se dozvídá, že krále Laia nezavraždili lupič, ale on sám, když se kdysi setkal v horách s neznámým cizincem a v hádce ho zabil. Zdrcený Oidius zjišťuje, že toho koho pokládal za svého otce je jeho vychovatel a že aniž to věděl zavraždil vlastního otce a navíc se stal manželem své matky. Jeho matka spáchá sebevraždu, on si vypíchne oči a odchází do vyhnanství
Eurípidés
Dílo:
Médeia – Královská dcera Médeia zachránila vůdce argonautů (mytologičtí plavci) Iasona a pomohla mu zmocnit se zlatého rouna. Zamilovala se do něj, on ji však pouze využil a oblíbil si dceru krále Kreonta Glauku, s níž se měl oženit. Médea proto Glauku zabila (vznítili se jí šaty a ona uhořela), zemřel i její otec. Potom zavraždila obě své děti, které měla s Iasonem.
Elektra – dcera krále Agamemnéna. Přiměla svého bratra Oresta, aby zabil zrádnou matku a jejího milence a tím pomstil svého otce.
znaky antické tragédie:
čerpá z mytologie (téma)
hrdinové odvážní a stateční nebo krutí a samolibí
konflikt se silnějšími (osud, bohové, společenské zákony) končí tragicky (hrdina fyzicky podléhá, ale mravně vítězí)
forma: verš
existence chóru (vyjadřuje veřejné mínění)
jednota času, děje a místa
děj se nečlení na dějství
spojení mluveného slova, zpěvu, tance
B) komedie:
Aristofanés
řeší aktuální politické otázky, názory, kritika přetvářky, podlosti ap.
Dílo:
Jezdci
Mír
Žáby –kvakotem žab se vysmívá tvorbě Euripida
znaky antické komedie:
veselohra, komický účinek
zesměšňuje jevy života, šťastný, smírný konec
útok na politické poměry, soudobou morálku
nevázaný žert, dialog
Římské drama
Titus Maccius Plautus
autor komedií
vliv Menandra; čerpá ze života obyčejných lidí (chytří otroci, vojáci, milenci)
Dílo:
Komedie o hrnci – o lakomci x vliv na Moliéra
Vychloubačný voják
Anglické drama
William Shakespeare (1564-1616)
největší dramatik světové literatury
nedostatečné zprávy o jeho životě vedly k dohadům, že se pod tímto jménem skrývá jiný autor
narodil se ve Stratfordu nad Avonou
velmi mladý se oženil a odešel do Londýna, kde hrál v různých divadelních společnostech
stal se spolumajitelem divadla Globe
ke konci života se usadil v rodném městečku kde také zemřel
je autorem 37 her, ale u některých je jeho autorství sporné
Dílo:
1. Období – do roku 1600 – období, kdy psal komedie
Komedie:
Komedie plná omylů
Zkrocení zlé ženy
Sen noci svatojánské
Mnoho povyku pro nic,
Kupec benátský – vypráví o vítězství rozumu a lásky nad zatvrzelostí a necitlivostí
Historické hry:
čerpají z anglických kronik
Jindřich VI
Richard III
Dramata:
Julius Caesar
Troilus
Cressida
Tragédie:
Romeo a Julie – vypráví o milencích ze dvou znepřátelených rodů v italské Veroně, nad nimiž vládne rodová nenávist, kterou odstraní teprve smrt obou mladých lidí. Tragika hry nevyplývá z povahy hrdinů, je dána vnějšími okolnostmi
2. Období – do roku 1608 – pronikání pesimismu a životního zklamání – období, kdy píše tragédie
Tragédie:
Macbeth
Král Lear
Timon Athénský
Antonius a Kleopatra
Hamlet, král dánský – Hamletův otec, dánský král, zemřel za podezřelých okolností. Vše nasvědčuje tomu, že byl zavražděn svým bratrem Claudiem, který se pak oženil s jeho ženou. Hamletovi se jednou v noci zjeví otcův duch a poví mu pravdu. Hamlet se poté snaží pomstít otcovu smrt, ale aby nebyl podezřelý, předstírá šílenství. Posléze uspořádá divadelní představení, kde zinscenuje otcovu smrt. Nový král na to přijde a posílá Hamleta do Anglie. Při návratu z cesty jeho mečem náhodně zemře otec Hamletovi milé Ofélie . Ta se z toho pomate a utopí. Oféliin bratr Loertes vyzve Hamleta na souboj. Král využije této příležitosti a potře Laertův meč jeden. Když Hamlet zjistí zradu, vytrhne Laertovi otrávený meč a probodne jím Laerta i krále. Současně umírá i královna, když se napila z číše otráveného vína, připraveného pro Hamleta. Nakonec umírá i Hamlet, který byl zraněn ze začátku souboje.
Othello – Ctižádostivý důstojník ve službách benátské republiky Jago nenávidí svého představeného, černého generála Othella, protože se mu nedostalo povýšení. Othello připlouvá na ostrov Kypr jako vůdce výpravy proti Turkům, setkává se zde s manželkou Desdemonou, ale oba se stávají obětí Jagovy intriky. Jago provokuje Othella různými narážkami o Desdemonině věrnosti. Nakonec nastraží léčku, aby vzbudil u Othella žárlivost. Desdemona ji neprohlédne a Othello svou manželku uškrtí. I když Jagova žena prozrazuje intriku, pro Othella už život pozbyl smysl. Zhroutí se mu celý jeho svět, jeho víra v lásku a přátelství, jeho život končí sebevraždou
Komedie:
Veselé paničky Windsdorské
Večer tříkrálový
Konec vše napraví
Historické hry:
Richard II
Jindřich IV
Jindřich V
3. období – do roku 1612 – vyrovnání se s nepříznivými okolnosti
Cymbelin
Zimní pohádka – zde jsou zachyceny české země jako přímořský stát
Bouře
Jindřich VIII
Znaky Shakespearovského dramatu
neomezenost látky, času, místa
obraz pozemského života, kladných i záporných lidských vlastností
postavy žen, které samostatně rozhodují o svém životě
příčinou renesanční tragédie je lidská vášeň nebo náhoda
komické prvky nejsou ostře odděleny od tragických
jazyk je veršovaný, střídá se s prózou,
lidový jazyk
vliv antického dramatu
blankvers – nerýmovaný pětistopý verš
Počátky dramatu v českých zemích
Mastičkář
představuje počátek dramatu v našich zemích, je zhruba z 2. poloviny 14. století
hraní těchto komických her se vyvinu z toho, že se v kostelech hrály části evangelia
jedná se o zlomek vánoční hry
námětem je to, jak jdou 3 Marie pro vonné masti, aby mohli balzamovat Kristovo tělo
je zde znázorněn obraz středověkého tržiště a šarlatánství prodavače masti a léků
hlavní postavy jsou mastičkář Mistr Severin, jeho žena, sluhové Pustrpalk a Rubin
objevuje se zde knižní, hovorný a vulgární jazyk, střídají se zde české a latinské verše
Podkoní a žák
Satirická skladba z konce 14. století
jedná se o spor studenta a panského služebníka, kdo se má lépe
Počátky českého divadla
v 17. století otevřeno divadlo v Kotcích, ale hrálo se zde německy,
počátky českého divadla se řadí do konce 18. století, kdy se v Praze otevřelo první divadlo, ve kterém se hrálo česky a to divadlo Bouda
mluvené slovo je působivější než psané, myšlenky se tak mohly lépe šířit i mezi nevzdělané lidi
bylo nutné zajistit pravidelná představení, vychovat české herce a vytvořit české hry
divadlo mělo vliv na národní uvědomování lidu
po uzavření Boudy se hrálo v Praze opět pouze v Němčině, česky se hrálo pouze v kočovných společnostech na vesnicích
Vývoj divadel v českých zemích
Stavovské divadlo
bylo otevřeno v r. 1783
neslo jména Nosticovo, Stavovské a Tylovo
je ho budova byla postavena ve stylu klasicismu
asi mezi nejznámější osobnosti, které v něm působily, patří Wolfgang Amadeus Mozart, který přímo pro Prahu napsal operu Don Chuan. V současné době se zde hrají kromě jiných představení opery pouze od Mozarta
v Kosticově divadle se hrály německé hry, jen asi 3x týdně zde byly hrány odpoledne hry české, musely být zkracovány, aby se divadlo stihlo připravit pro vyšší společnost
Divadlo Bouda
organizátorem Boudy byl Václav Thám
v Boudě se shromažďovali vlastenci
stála na Václavském náměstí
bylo založeno v roce 1786 ale za tři roky existence bylo zavřeno z bezpečnostních důvodů
Bouda bylo první vlastenecké divadlo, kde se hrálo česky
repertoár:
a) překlady klasiků – Moliér, Shakespeare
b) veselohry -Prokop Šedivý – Masné krámy, Pražští sládci, Václav Kliment Klicpera – Divotvorný klobouk, Hadrián z Římsu, Jan Nepomuk Štěpánek – Čech a Němec
c) vlastenecké hry – Václav Thám – Břetislav a Jitka
Václav Thám (1765 – 1816)
policejní úředník
později se dává k divadlu
putuje po českém venkově.
seskupuje kolem sebe skupinu básníků
napsal padesát divadelních her
Dílo:
Básně v řeči vázané – almanach, který vydala skupina básníků, které organizoval. Obsahuje hlavně básně starších autorů, překlady z cizí poezie. Snažil se dokázat, že i před staletími existovala česká poezie
divadelní hry
Břetislav a Jitka
Vlasta a Šárka
Václav Kliment Klicpera (1792 – 1859)
narodil se v Chlumci nad Cidlinou
působil jako profesor v Hradci Králové a v Praze
psal hry rytířské a historické a pohádky
Dílo- veselohry:
Rohovín čtverrohý, Divotvorný klobouk, Hadrián z Římsů
Zlý jelen – kritika špatných lidských vlastností
Josef Kajetán Tyl (1808 – 1856)
dramatik, spisovatel, literární kritik a novinář
narodil se v Kutné Hoře jako syn vojenského hudebníka
studoval na gymnáziu v Hradci Králové, kde byl žákem V.K.Klicpery
Klicpera u něm probudil lásku k divadlu, což ho dovedlo ke studiu na filozofické fakultě v Praze
nejdříve působil u kočovné divadelní společnosti
od roku 1842 řídil česká představení na vedlejší scéně Stavovského divadla
redigoval časopisy Květy, Pražský posel, Sedlské noviny a Vlastimil
organizoval český společenský život: bály, besedy, recitace
revoluce se účastnil jako novinář a spisovatel
po revoluci se vrátil k kočovné společnosti
zemřel v bídě, s podlomeným zdravím, v neutěšeném rodinném stavu a pronásledován rakouskými úřady
Dílo:
Rozervanec
v tomto díle zachytil pravděpodobně život K. Hynka Máchy, kritizuje jeho Máj
Poslední Čech
nepříliš zdařilá novela
dala Havlíčkovi podnět k ostré kritice, kde mu vytýká, že usiluje o získání šlechty, ačkoli tato vrstva nemůže již národnímu boji ničím prospět
Tyl chtěl přinutit bohaté lidi, aby pracovali pro národ, zato Havlíček chtěl práci pro prostý lid
Tyl si tuto kritiku vzal k srdci, a nakonec se z něho stal největší český dramatik té doby
Fidlovačka
veselohra, která měla vzor v módní vídeňské frašce
zachycuje život pražských lidových vrstev
zazněla zde píseň, která se později stala českou hymnou „Kde domov můj“, nápěv složil František Škroup. Ve hře jí zpívá slepý houslista Mareš
Kutnohorští Havíři
první sociální drama v dějinách naší literatury
zachytil zde bouři havířů v Kutné Hoře na konci 15. stol.
podnětem byla stávka smíchovských dělníků ve 40. letech 19.století
Jan Hus
vyjádřil zde Husa jako historickou postavu, pomocí které vyslovil program revolučního hnutí 1848
Strakonický dudák
jedná se o dramatickou pohádku, v níž se spojuje komika lidových postav s pohádkovou romantičností nadpřirozených jevů
hlavní postavou je dudák Švanda, který ztělesňuje kladné i záporné vlastnosti českých lidí
snažil se zde vyjádřit, že člověka tvoří jednotu s člověkem
V době po porážce buržoazní revoluce, byla divadelní aktivita Čechů potlačována a to vedlo k postavení Národního Divadla.
Prozatímní divadlo
bylo otevřeno v r. 1862 a to hrou Vítězslava Hálka Král Vukašín
mělo být jakýmsi dočasným kulturním stánkem českého živlu do otevření Národního divadla
Národní Divadlo
bylo postaveno z příspěvků od lidí
v roce 1850 vznikl spolek pro postavení Národního Divadla
s důvodů nedostatků peněz v roce 1862 bylo nejprve založeno prozatímní divadlo
v roce 1868 byl poležen základní kámen k Národnímu divadlu
v roce 1881 bylo Národní divadlo poprvé otevřeno, ale po 11 představeních z důvodů dokončovacích prací na střeše vyhořelo
v roce 1883 bylo Národní divadlo už nastálo otevřeno operou „Libuše“ od Bedřicha Smetany
Výzdoba:
a) stavitelé ND
Zídek
Šulc
ND je postaveno ve stylu Novorenesance
b) sochy v ND
Josef Václav Myslbek
Antonín Vágner
Šnirch (autor venkovních soch)
obrazy v ND
Mikoláš Aleš (Lunety „Má Vlast“)
Josef Tulka (fresky)
František Ženíšek (stropní malby)
Adolf Sielsher
Vojtěch Hynais (autor opony „Národ sobě“)
Václav Brožík (historické obrazy 3. dynastií)
hudba v ND
Bedřich Smetana
Antonín Dvořák
Autoři v Národním Divadle
Bratři Mrštíkové
byly celkem 3, ale známí jsou pouze Alois a Vilém
tvořili samostatně i společně
vytvořili divadelní hru „Maryša“ (o vtahu chudého chlapce a bohaté dívky, kteří se nesmějí vzít)
Gabriela Preissová
zabývala se osudy žen
napsala divadelní hry „Gazdina Roba“ a „Její Pastorkyňa“
k popularitě obou divadelních her přispělo také jejich hudební zpracování
Ladislav Stroupežnický
psal historické divadelní hry „Zvíkovský rarášek“, „Paní Mincmistrová“, ale také komedie jako např. „Naši furianti“ (nejúspěšnější divadelní hra, která se stala mezníkem českého dramatu)
Státní opera
původně neslo toto divadlo jméno Německé divadlo, Smetanovo divadlo a dnes je sídlem Státní opery
Vinohradské divadlo
byla to druhá pražská stálá dramatická scéna
působila zde celá řada umělců – František Langer, Karel Čapek, dnes Jiří Menzel atd.
ve dvacátém století vzniklo mnoho malých experimentálních scén, ze kterých později vzniká Osvobozené divadlo (to je namířené proti fašismu) a divadlo D34 (usiluje prosazovat názory mladé generace)
Osvobozené divadlo
vzniklo ve dvacátých letech
je to scéna mladých umělců a herců
režisérem tam byl Jindřich Honzl
v roce 1927 tam vstoupili Jan Werich a Jiří Voskovec a vytvořili „West pocket revue“,
V a W vystupovali velmi často jako klauni
hudbu zde tvořil Jaroslav Ježek
Jiří Voskovec (student práv, vlastním jménem Wachsman, dětství prožil ve Francii)
Jan Werich (student práv, vystupoval jako J.W.Rich)
nejznámějším hercem osvobozeného divadla byl F. Filipovský
znaky osvobozeného divadla
forbíny
improvizace
vytváření nových slov
parodie politiky
mnoho hudby
písně V a W:
David a Goliáš (politická píseň)
Hej Rup
Svět patří nám (veselé písně)
komedie V a W (filmy)
Pudr a Benzín
Peníze nebo život
Hej Rup
Svět patří nám
Divadelní hry V a W – veselohry
Golem (o židovské pověsti)
politické hry V a W
Cézar – satira o demokracii, zde zazněla píseň „Ezop a Mravenec“
Osel a stín – o zubaři, který vymáhá své dluhy, zazněla zde dokonalá píseň „Civilizace“
Kat a blázen – o mexických hrdinech
Balada z hadrů – zakázaná lyrická hra
Rub a líc – o demonstraci dělníků, zakázaná
Hlava proti Mihuli – nikdy nebyla uvedena na jeviště
V roce 1938 bylo Osvobozené divadlo zrušeno a V a W emigrovali do USA, kde dále působili
za deset let se oba vrátili, ale Voskovec emigroval zpět
Werich se spojil s Horníčkem a působil v divadle ABC
Divadlo E. F. Buriana – D34
vzniklo v roce 1934
ředitelem a zakladatelem byl Burian
bojovalo proti fašismu, později se stalo kulturním centrem a v roce 1941 bylo zrušeno
Burian založil v roce 1941 hereckou školu, kde působili Zázvorková a Brodský
náplň divadla
a) netradiční divadelní hry
b) vedlejší pořady
recitační večery
baletní večery
představení pro děti (malé D34)
organizování výstav obrazů
přednášková činnost
znaky divadla
hodně hudby
hodně písní
hudebně dramatické útvary
Divadelní hry
Vojna
Rozpustilý Janeček
Jednou ranou 300 zabil
Krysař
Evžen Oněgin
Poválečné divadlo
v padesátých letech nebylo divadlo chápáno jako společenská záležitost, ale jako propagace socialismu
na začátku 60. let nastal zlom v české divadelní scéně díky Františku Hrubínovi:
„Křišťálová noc“ (film),
„Romance pro Křídlovku“ (původně veršovaný, vypráví o lásce vesnického chlapce a komediantské dívky, a o nešťastném konci této lásky)
„Srpnová neděle“
v této době vzniklo mnoho nových divadel
Semafor
zakladateli tohoto divadla jsou Suchý a Šlitr
divadlo mělo velký úspěch, potom se Šlitr zabil při autonehodě a Suchý byl z politických důvodů odstaven
název divadla znamená „SEdm MAlých FORem“
po roce 1989 do divadla nastoupil opět Suchý, hrál zde také Šimek a Grossmann, po smrti Grossmanna nastoupil na jeho místo Kramol
po roce 1989 působí v divadle Suchý a Molavcová
písně
Tereza (nazpíval je Matuška)
divadelní hry
Jonáš a Tingtangl
filmy
Kdyby tisíc klarinetů (tento film získal Oskara)
Divadlo Járy Cimrmana
je založeno na intelektuálním humoru
bylo velice úspěšné, veselé a textově jednoduché
první představení mělo v „Měšťanské besedě“, pak hrálo v divadle „Na zábradlí“, „Na Braníku“ a v „Žižkově divadle“
osobnosti
Zdeněk Svěrák
Vladislav Smoljak
Jan Hraběta
Miloš Čepelka
Zdeněk Svěrák spolu s Vladislavem Smoljakem napsali scénáře k několika filmům
Jára Cimrman ležící spící
Rozpuštěný vypuštěný
Kulový blesk
Trhák
Obecná škola
Kolja
znaky divadla Járy Cimrmana
hráli zde pouze muži
herci jsou amatéři
muži hráli i ženské role
intelektuální humor
sprostá slova a slovní hříčky
Divadelní hry
Dlouhý, široký a krátkozraký
Dobytí severního pólu Čechem Karlem Němcem
Švestka
Němý Bobeš
Vražda v Salónním kupé
Karlínské divadlo
dnes je to hudební divadlo, kde jsou hrány především muzikály
jeho ředitelem byl Županič
Muzikálová divadla
největší rozvoj zaznamenávají v druhé polovině devadesátých let 20. století.
vznikají divadla jako Milénium, Pyramida, Kalich, atd..
muzikály – Hrabě Monte Christo, Starci na Chmelu, Pomáda, Drákula, atd.
Další divadla
Divadlo Spirála, Divadlo Pod Palmovkou, Divadlo na Zábradlí, Divadlo bez Zábradlí, Divadlo Komedie, Divadlo Spejbla a Hurvínka, atd.