SVATOPLUK ČECH (1856 – 1908)
– pocházel z Benešovska, dokončil studium práv a krátce působil jako advokát, začal pracovat jako redaktor časopisu Květy, hodně cestoval a) poesie HUSITA NA BALTU – epická sbírka, věnuje se historii, o spanilých jízdách – propagační cesty + loupežné výpravy, vidí v tom to dobré, o vítězství v zahraničí EVROPA – alegorie = podobenství, na lodi Evropa plují všichni zástupci národů; nemůžou se dohodnout → loď se potopí SLAVIE – alegorie, idylická sbírka, na lodi jsou pouze Slované kteří se dohodnout umí HANUMAN – úprava cizího díla, pán opic terorizuje ostatní – symbol toho že vláda vždy utlačuje poddané VE STÍNU LÍPY – vlastenecká epika, vyzdvihuje symboly národa, pod líbou si vyprávějí příběhy LEŠETÍNSKÝ KOVÁŘ – pokračování, s vlasteneckými prvky, idylický venkovan PÍSNĚ OTROKA – lyrická sbírka, otrok = symbol utlačovaných; neosobní dílo → psáno za národ, je to patetická, přehnaně vznešené b) próza – psal satyru, je známější než poesie PRAVÝ VÝLET PANA BROUČKA DO MĚSÍCE NOVÝ EPOCHÁLNÍ VÝLET PANA BROUČKA TENTOKRÁT DO 15. STOLETÍ
-
ELIŠKA KRÁSNOHORSKÁ (1847 – 1926)
– především autorka kritik a překladatelka, byla autorkou libret k operám Bedřicha Smetany např. Hubička (námět od Světlé), Tajemství, Čertova stěna, kritizovala Lumírovce zvláště pak Vrchlického, kritika v duchu ruchovců (vlastenectví, NO…)
Lumírovci = Škola Kosmopolitní
– autoři kolem časopisu Lumír, vlastenectví není to nejdůležitější, navazovali na Májovce, cílem bylo navázat na jejich základy vyrovnání se světové literatuře, umělecká svoboda, věnovali se překladům cizích děl, bylo jim vytýkáno, že zanedbávají vlastenectví, prosazovali volební právo žen.