Ladislav Fuchs
osobitý poválečný spisovatel, originální autor světového významu, který proslavil český psychologický román studoval psychologii, filozofii, dobře situovaná rodina-Praha, introvert, samotář, kunsthistorik r.1963 vychází první jeho dílo Pan Theodor Mundstock Fuchsův psycholog. román: promyšlenost, napětí, nejtajnější záchvěvy lidské duše, vyžaduje soustředěné čtení, velmi osobitá kompozice, kritici je přirovnávají k hudebním dílům Pan Theodor Mundstock příběh stárnoucího muže, prostého úředníka z Prahy, který je každý den vystavován obavám z vlastního osudu, strach z neznámého a příprava člověka na to , asi vlivem psychického tlaku se objevuje vnitřní dvojník Mon(vede dialog sám s sebou) PTM objevuje poté metodu jak se připravit na přežití koncentračního tábora, trénuje se v utrpení(domácí koncentrák) vše končí velice absurdně na seřadišti k transportu, kde ho při přehazování kufru z ruky do ruky srazí německý automobil -absurdita na konci triumfuje(z odcizenosti a absurdity bytí není úniku, absurdní činy-existencionalismus) „Člověk se není schopen připravit na úplně všechno.“ „Jak lze bojovat se zlem“ Spalovač mrtvol novela krátkého rozsahu, příběh zaměstnance krematoria, prostřednictvím zla(nacismu, fašismu) se ze spořádaného manžela stává ďábel pod tlakem přítele Williho(člena NSDAP) se proměňuje a stává se z něj ďábel, udává židy v postupné kariéře mu brání položidovský původ jeho manželky a dětí m nakonec po válce nepochopí, že páchal zlo -propracovanost kompozice, stírání hranice mezi snem a skutečností, symboličnost, propracovanost Variace pro temnou strunu absence epiky, román popisující rodinné vztahy, vztahy v ponurém pražském domě z pohledu labilního chlapce Michala, objevuje se kafkovský pocit odcizení, zachycení přísného řádu rodiny, vyučovací proces na gymnáziu Michal se snaží uniknou, uzavřenost, vlastní dušení svět, těžko nachází vztahy k lide jeho okolí, ztráta komunikace s okolím cit:“Člověk je jako harfa, jsou v něm struny nevyšší, ale i ty nejslabší jako na harfě, takže je člověk ani nezaslechne. Na tu temnou strunu by se ale v životě nikdy nemělo hrát.“