František Halas (1901 – 1949)
– citlivý, životní protiklady, tragičnost, pesimismus – redigoval Pásmo, spoluzakladatel brněnského Devětsilu – vliv Mahena a Johna – promyšlené básně, precizní, intelektuální válečný odboj, předseda Syndikátu – uštván k smrti ® originalita, jedinečnost, dobrý způsob vyjadřování Sépie – poetismus, téma hřbitova, smrti a noci Kohout plaší smrt– inspirace anglickou poezií, kohout – symbol= konec noci začátek dne, meditativní prvky, spiritualismus, zaměření na subjekt, podoba s Bieblem Tvář, Tiše, Hořec – život a smrt, těžký úděl, dětství, láska, návraty, víra, smrt, snesitelnost a nesnesitelnost bytí, nedůvěra Dělnice – determinismus, vzpomínky (bolestivé, zemřela, když mu bylo 7 let) na matku, oslava její vnitřní síly Staré ženy – o stáří, když už vše pominulo, nadčasové, detaily – oči, ruce, ústa Dokořán – otevření se, optimismus, dění kolem něj – španělská válka, fašismus vrchol tvorby: 1938 – 42, modernismus + klasická poezie, silné myšlenky řečeny prostě Torzo naděje – mobilizace, Mnichov, biblické motivy, víra, parafráze dětských říkanek, experimenty, monumentální patos Naše pan Božena Němcová – k výročí narození, síla života, symbol nezlomnosti a české řeči, paralela mezi osudem B. Němcové a českého národa Ladění – reakce na narození syna, štěstí, optimismus, říkanky Já se tam vrátím – lyrizovaná próza, subjektivně laděný popis, líčení V řadě – propojení myšlenek, filozofická meditace, oběti války, blízko k Demlovi A co? – posmrtné, ptá se po osudu básníků)