2.období po přechodu od exilu
tvoří především latinsky česky píše ještě Kšaft umírající matky jednoty bratrské(alegorická závěť z doby po uzavření vestfálského míru, reakce na politické dění) a Kancionál– sbírka české duchovní lyriky. -dále hledá způsoby nápravy světa, předpokladem je nová soustava výuky. Didaktika česká(přepracované vydání Didactica magna- Umění umělého vyučování) proslulé dílo přeloženo do všech evropských jazyků, jsou zde shrnuty a formulovány moderní pedagogické zásady, dílo je snaha Komenského změnit vzdělávací systém, myšlenky díla:vzdělání:přístupné všem bez rozdílů sociálních a pohlavních, rozdělení škol, výchova souvisí se vzděláním, výuka-spojení teorie a praxe, žáci by měli umět zobecňovat, třídy vhodně upravené-estetika, pomůcky pro výuku, výchovy-hudební, estetická, osobnost učitele-zákaz tělesných trestů, Schola ludus- škola hrou platné dodnes: pojmová jasnot, názornost přiměřenost, postup od jednoduššího ke složitějšímu, výuka cizím jazykům na základě výuky jazyka mateřského, navrhl také celkovou organizaci školství třístupňové studium -výchova člověka do 4 věkových období: mateřská škola, obecná škola, gymnázium, akademie, univerzity