GABRIELA PREISSOVÁ (1862 – 1946)
psala dramata z venkovského prostředí v nářečí, zabývala se tragédiemi žen – nechtějí žít tak, jak diktují muži
tragédie (podle nich vznikly opery):
Gazdina roba
– (gazda = hospodář; roba = dívka)
– příběh venkovské švadleny Evy, kt. odchází od manžela (nešťastně vdaná) k milenci a jde s ním za prací, končí sebevraždou
„Její pastorkyňa“
– pěstounka – stará mlynářka kostelnička se dopustí zločinu – zabije dítě své nevlastní dcery, protože je dcera svobodná a nemohla by v této době žít na vesnici – lidé by jí odsoudili; aby zachránila její štěstí (pastorkyňa); odehrává se na Jižní Moravě
– zhudebněno Leošem Janáčkem
ALOIS (1861 – 1925) a VILÉM (1863 – 1912) MRŠTÍKOVÉ
oba tvořili i samostatně, ale některá díla napsali společně
Maryša
– vrcholné dílo českého realismu, 5 dějství, odehrává se na vesnici
– Otec chce mladou dívku Maryšu provdat, ona je zamilovaná do Francka, kt. je ovšem chudý, a tak sňatek nepřipadá v úvahu. Maryšin otec jí chce provdat za mlynáře (má společenské postavení – vlastní mlýn, ale jinak je zadlužený), kt. má tři děti a je vdovec. Jediný kdo Maryše rozumí je babička, kt. ale přiznává, že ji nemůže pomoci a Francek je odveden na vojnu, takže nakonec je Maryša donucena si mlynáře Vávru vzít. Manželství je nešťastné (Vávra ji bije a nemá ji rád). Jejímu otci dochází, že ji neměl do svatby nutit. Po nějakém čase se Francek vrátí a nabízí ji, aby s ním utekla – nemůže je vdaná. Nakonec Maryša Vávru otráví. Je za to vězněna v Brně, poté odchází s Franckem do Vídně
– prudký dějový spád, výrazné charaktery postav, odehrává se na Moravě – psána nářečím – autentické
– dobře vytvořena kritika společnosti – rodiče 100% rozhodují o osudech svých dětí manželství uzavřené pro peníze a majetek nemůže být šťastné
hl. postavy: Maryša (selka, citlivá), sedlák Lízal a jeho žena Lízalka (Maryšini rodiče, krutost a bezcitnost, přísnost, lakota, otec lidštější než matka), mlynář Vávra (vdovec se třemi dětmi, krutý, sobecký), Francek (syn baráčnice Horačky, věrný, statečný, hrdý)
Impresionistické divadlo
– intenzivní vnitřní drama