JISTEBNICKÝ KONCIONÁL = KDOŽ JSŮ BOŽÍ BOJOVNÍCI
zpěvník duchovních písní
(náboženská a vojenská píseň, povznést sebevědomí, dodat odvahu, sjednotit k boji
BUDYŠÍNSKÝ RUKOPIS
-sborník náboženské a politické poezie, tři veršované polemiky proti Zikmundovi
Žaloba Koruny české, Prorok Koruny české, Hádání Prahy s Kutnou Horou
alegorie – 2 ženy – krásná, mladá … husitská Praha
hnusná…Kutná hora, 2. nejbohatší město, katolické, opíral se o ní Zikmund
PETR CHELČICKÝ
– z jeho myšlenek vycházeli zakladatelé Jednoty bratrské
– nesouhlasil s bojem husitů, uznával pouze duchovní boj = debatou
O TROJÍM LIDU ŘEČ
o třech stavech (rytířský, kněžský a robotný) – byl proti
SIEŤ VIERY PRAVÉ
kritika církve, hromadění majetku, touha po spravedlivé společnosti, představa ideální církve
síť nespadne
odmítal úřady, vzdělání, vše co přikazuje stát
–
Na základě jeho myšlenek vznikla Jednota Bratrská
Vznikla v 50. letech 15. stol. v návaznosti na myšlenku Chelčického (rovnost lidí)
Vytvořila ji skupina lidí, která chtěla podle něj žít
Jan z Rokycan by jeden za zakladatelů, spolek vznikl v obci Kunvald
Žila zde šlechta a sedláci v rovnosti
1467 vytvořili samostatnou církev
byli pronásledováni katolíky
Jiří z Poděbrad – 1. husitský král po Lucemburcích
Ladislav Šaloun – socha na Staroměstském náměstí
– u Sudoměře, u Lipan, Tábor = památky na husitskou dobuVAVŘINEC Z BŘEZOVÉ
DOMAŽLICKÁ KRONIKA
zábavné lit. Formy vymizeli doba byla vážná
Pozitiva H doby:
i poddaní se naučili číst
Negativní:
– devastace celé země, brzdící vývoj