Bertold Brecht
-Němec –epické divadlo-zrušení statické scény a statického vztahu mezi divákem a hercem, chce ho vtáhnout do děje ale ne tak aby zapomněl že je to divadlo, nutnost reagovat -vliv na D – 34 –Brechtův zcizovací efekt Žebrácká opera, Matka kuráž a její děti– zachycení absurdity války
Groteskní drama Alfred Jarry -Francouz Král Ubu-groteska, promyšlený humor, nadsázka blbosti, podobný jako u nás V&W August Stridnberg -ovlivnil Dürenmata (napsal Play Strindberg) Tanec smrti manželské drama, předznamenalo to ráz dalších manželských dramat, manželé se nenávidí, myslí si že to vyřeší pouze smrt jednoho z nich, boj o jejich dceru, manžel nakonec umírá, žena nakonec poznává že ji chybí, –hra o neslučitelných principech – mužském a ženském
G. B. Shaw Angličan, Ir, Čapkův přítel oblíbený autor pro svůj ironický humor Pigmalion -předloha pro hru My fair lady, antický námět, (sochař si udělá sochu podle svých představ, zamiluje se oní a díky jeho velké lásce ožije), -profesor fonetiky přetvořil prostou dívku v dámu
Šumaři na střeše stará scéna národního divadla, rozebrat, Tomáš Töpfer- hlavní role