JAN DRDA
Hrátky s čertem
– premiéra ve Stavovském divadle na konci r. 1945
alegorie na fašismus (peklo jako symbol fašismu) – píše v době heydrichiády chce povzbudit národ v době nacistického teroru, v době, kdy všechny zachvátil strach
– hl.hrdinou je vojenský vysloužilec Martin Kabát (typický český hrdina – nebojácný), kt. léčí hříšníky tím, že musí pracovat vlastníma rukama – roztočit kolo Čertova mlýna a mlít obilí
– dokázal použít lidový jazyk – zatímco Martin a vesnické děvče Káča mluví lidovým jazykem (plný rčení, přirovnání), tak jazykem poustevníků mluví princezna Dišperanda, např. Školastykus odhalí v postavě myslivce zakukleného čerta právě podle jazyka
VAŠEK KÁŇA
hra z první pětiletky(původně pracovní četa):
Parta brusiče Karhana
– o boji za vyšší pracovní výkony, vyšší produktivitu práce, boj mladých (naděje nové
společnosti) se starými i boj žen za rovnoprávné postavení ve výrobním procesu
60. LÉTA
odhalení Stalinova kultu osobnosti divadlo je důležité, protože je zde přímý kontakt
uvolnění situace až do začátku okupace
vznikají divadla nového typu:
Divadlo Na zábradlí (na Anenském náměstí) – vzniklo roku 1958
– založil ho Ivan Vyskočil (dramatik, dramaturg, herec, werichovský typ, preferující absurdní humor) a Jiří Suchý
– divadlo pracuje s humorem, zabývá se individuálním člověkem s touhami a bolestmi a ne společností (ne stádem)
– v tomto divadle působil i V. Havel (jako kulisák), Grossman