Konstantin Biebel (1898 – 1951)
Surrealismus: Nebe, peklo, ráj Zrcadlo noci – předválečné 30. léta – tvůrčí krize: Bez obav – válečné básně, různorodost, reflexivnost, reakce na válku a poválečné období, vrchol tvorby -sebevražda 1951 -počátek proletářská poezie, poetismus, uzavřen do nitra, pocity, snovost, citlivost, skromnost – deprese(Věrný hlas – věnováno Wolkerovi, Zlom a Zloděj z Bagdádu – pokora, melancholie něha, zlom mezi proletářskou liter. a poetismem) Poetismus: hravost, více humoru, obrazovost, válečná tématika, sociální prvky, dálný východ Zlatými řetězy – po smrti otce, plynutí života, experimenty S lodí, jenž dováží čaj a kávu – exotika, přírody, barevnost, pestrost- květy, zvířata, zvuky džungle, obdiv k domorodcům Placius – próza z cest
František Hrubín– 30.léta počátek tvorby, ale zaujala spíše jeho poválečná jeho tvorba, a proto ho řadíme sem mnohostranná tvorba, básník, poezie pro děti(válka, po válce) Romance pro křídlovku- vrchol tvorby, lyricko-epická skladba, volný verš předválečná tvorba:II.sv.v Jobova noc, Hirošima lyr.-epická skladbam hra s časovou rovinou, dílo odsouzeno Vladimír Holan– nejoriginálnější český básník 20.století, není básníkem pro širokou veřejnost, introvert, překlady FR, RUS, DE po II.sv.v. Rudoarmějci, 60.l Mozartiana, Noc s Hamletem- nejvýznamnější básnická skladba české poválečné pezie, Sbohem předválečná tvorba:Bláznivý vějíř, Vanutí, Září 1938, Terezka Planetková, epická povídka o síle lásky -počátek tvorby za protektorátu: Josef Kainar-Nahý člověk, Závada