Meziválečné avantgardní scény:
1)Osvobozené divadlo herecké divadlo Jířího Voskovce a Jana Wericha-velice si rozuměli a vzájemně se doplňovali, předscény-forbíny, publikum je mě,o nevelké oblibě, snaha o vymícení statičnosti -Jaroslav Ježek hudebník ,který doplnil hry V a W po hudební stránce, mimořádný talente klasik , jazz, improvizace hry:směr revue, kabaret a šanson hry byly velmi nápadité, éterizují politický karierismus, posupně přecházejí hry do oblasti politické satiry Vest pocket revue, Caesar
2) D34 –režisérská osobnost E.F Burian-realistické divadlo, prvky realistické vtažení diváka do děje, cílem je odpoutání diváka od reality
-nový hravý herecký voyce band, recitátoři -hraje také ale klasiky sv. dramatu více viz. sešit a papíry znát 1-2 drama RUR, Měsíc nad řekou
Drama a divadlo 1945-1948
-ztráta smrt bří Čapků, Vladislava Vančury a herců Karla Hašlerka -návrat z koncentračních táborů E.F.Burian J.Skupa, z USA přijíždí V a W+ Hugo Haas -divadelní život dynamický a dramatický střetávají se různé koncepce, programy, osobnosti, –divadelní život po tlakem politickým tápání a hledání (Burian, Honzl, Frenka) -snaha naplnit jeviště hlavně z hlediska komerčního – ideová náplň divadla -návrat k meziválečné avantgardě poetické, syntetického(Burian, Déčko, obnovuje inscenace z r.1941 Krysař -Déčko zahájilo svoji poválečnou činnost provedením Jobovy noci(Hrubín) -původní tvorba málo