Realistické drama konce 19.století
Realistické drama konce 19.století
Drama v období realismu, 80 léta 19.st.
Národní divadlo – hry, repertoár komedie
orientace na konzervativní měšťanskou společnost
moderní tendence se jen těžce prosazují- nejsou nové vlivy ze zahraničí
vše se mění po příchodu Adolfa Šuberta do čela Národního divadla
jsou hrána první realistická díla Ladislava Stroupežnického
Ladislav Stroupežnický
dramatik, autor veseloher
Naši furianti
realistické zachycení tehdejší vesnice na jevišti
děj: vesnice, boj o fci ponocného
rozdělení vesnice-2 bohatí sedláci(furianti)
vesnice –největší slovo mají bohatí sedláci, kteří jsou mazaví, vychytralí, tvrdohlaví
snaha předvést se- ať to stojí co to stojí- hloupé
Bratři Mršťíkové
Alois a Vilém Mršťíkové
Maryša
realistické drama, kde je zachyceno prostředí venkova 19.století)
konflikt :vražda nemilovaného muže, za kterého je Maryša donucena se provdat rodiči kvůli penězům
expozice(seznámení s prostředím vesnice, rekruti)
kolize(střed Maryši a celé rodiny x matka , otec, babička)
krize(návrat Francka, hospoda, Maryša se trápí s Vávrou)
peripetie(Vávrová a Vávra, Lízal láká dceru domů, Francek láká Maryšu k útěku do Brna
katastrofa(Maryša se rozhodne otrávit Vávru a nakonec Vávra umírá)
žena: zachycení prostředí, kde je žena zcela bez práv, žádné prostředky, její povinností je starat se o celou domácnost, vesnické prostředí v realistickém. pohledu( né ideální)peníze ovlivňují vztahy v rodině i vesnici, zničení vztahu rodiče x dcera
kdo má peníze je pánem kdo má ještě víc peněz je ještě větším pánem- a tak je to správné
dialektem autentické vesnické prostředí( kroje, nábytek)
do kostela chodí všichni, ale podle vír žije na vesnici jen málokdo
Maryša: upřímná, jedná podle svého srdce, poslušná dcera
Lízal a Lízalka: chamtiví, ziskuchtiví, lakomí,
Lízalka: bezohledná, bezcitná, chamtivá
Vávra: panovačný, touží po penězích
Francek: horká hlava- nerozvážnost, mladická nerozvážnost
-podrobněji M12.