1)Epika
- náměty ze světových dějin – pokus o ztvárnění celých dějin lidstva od počátku let až do 19. st., sledoval morální vývoj lidstva. Sb. Duch a svět (úvahy o vztahu člověka a vesmíru, o otázkách mravních, oslava řecké antiky, křesťanství) – vyšla zároveň s Písněmi kosmickými.
– básnický. cyklus Zlomky epopeje (dějiny lidstva – ne ucelený výklad, ale detaily, civilizace se zdokonaluje, ale i ničí). Patří sem knihy: Nové zlomky epopeje, Dědictví Tantalovo., Sfinga, Perspektivy, Vozy a lidé, Votivní desky, Legendy, Hilarion, Twardowski, Bar Kochba (nejrozsáhlejší epická báseň psaná formou dramatické básně)
– epické. příběhy, obraz vývoje lidstva, zklamání z přítomnosti sb. Spartakus (vzpoura otroků v Římě).
- Náměty z č. dějin – Dvoudílná sb. Mythy I., II., národní tematika pouze v I. díle. Básně Šárka, Kříž Božetěchův, Legenda o sv. Prokopu – (rozsáhlá, o zakladateli Sázavského kláštera)
– sb. Selské balady – selské bouře v 16. až 18. st., vlastenecká a sociální tematika, soc. balady; obrazy selských bojů – Ulický, Kozina, rebelové X krutí feudálové (Lorecký, Lomikar, Breda). Úsečnost, sevřenost vyjádření, výrazné charakteristiky postav. B. Lorecký ze Lkouše– podle skutečné události, naturalistické drastické obrazy; báseň Balada vánoční – selské povstání 1680; sedláci bez soudu pověšeni na stromy. báseň. Hrabě Breda – jeden z největších utiskovatelů, krutý a bezohledný, sedláci neměli čím zaplatit, ostříhal ženy a dívky a vlasy prodal parukáři, byla to potupa, protože v té době byly stříhány dohola pouze čarodějnice před upálením. Potrestán za své násilí. Přestože jsou sedláci poraženi získávají morální vítězství.