Baroko,Klasicismus,Osvícenství
Baroko od pol. 16. stol. do 18.stol -vznik v Itálii,Španělsku odtud do celé Evropy
-1545-1563:Tridentský koncil odmítá reformace,upevnuje se postavení katol.církve(jezuitský řád) umění protireformace(nahrazuje světskou renesanci) -má vyvolat pocity pokory a odevzdanosti bohu,nadřazenost šlechty nad poddanými 30letá válka,nástup buržoaz.zřízení,revoluce nevíra v pozemský svět,pocit pomíjivosti,marnosti,upíná se k nadpozemským jistotám
znaky -naturalistická konkrétnost-důraz na lidskou bezmocnost vůči řádu světa a vůči jeho pomíjivosti (Co Bůh?Co člověk?) -duchovnost a mystické vytržení při líčení splynutí lidské duše s božstvím -záliba v kontrastech,snaha ohromit -fantazie,cit,víra nad rozumovým nazíráním(poznaná pozem.skutečnost se mění v alegorie a symboly jež mají vyslovit nevyslovitelné přírodní principy) -vedle oficiálního(panského)baroka jednodušší lidové baroko(simpliciánské spisy Grimmelshausena),lidová slovesnost
architektura:Diezenhofer,Santini malířství:šerosvit Škréta,Brandl,Kupecký,Reiner,Rubens,Rembrandt Sochařství:Braun,Brokof,Bendlové Hudba:Handel,Bach,Mysliveček
Literatura: Itálie Torquato Tasso(1544-1595) –(Osvobozený Jeruzalém) Giovanbattista Marina(1569-1625) –marinismus-rozumový přístup k tvorbě
Špan. Pedro Calderon de la Barca Většinou komedie-pláště a kordu-,nábož.hry (Život je sen-mytoltgicko-fantastická básen´,pozemský život je pouhým snem, křest.zásady,rytířská idea cti) Luis de Gongora y Argote ¨ (gongorismus-množství metafor až kryptogramů) Anglie John Milton (Ztracený ráj náboženská epopej,otázka svobodylidského rozhodování a zásahů osudu) John Donne (nábož.,metafyzická poezie)
Něm. Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen (soubor románů a novel-simpliciád obraz 30leté války nazíraný očima naivního chlapce.alegorické epizody,moralizující náb.reflexe)