Divadlo 34 – 39
– název podle roku sezóny, režisérské divadlo, neměli vlastní tvorbu
-
EMIL FRANTIŠEK BURIAN (1904 – 1959)
– herec, režisér, výtvarník a hudební skladatel kombinoval kinematografii a divadlo VOJNA – nejznámější, kombinace lidové poezie a zdramatizování Švejka
ČESKÉ DIVADLO ZA OKUPACE
– na začátku války zakázána malá divadla. V roce 1942 zakázána všechna divadla kvůli zákazu shromažďování
SVĚTOVÁ POVÁLEČNÁ LITERATURA
Francie
– vliv 2 směrů (existencionalismus, antioptimistický = absurdní drama, zaměřeno neschopnost komunikovat – všichni mluví a nikdo neposlouchá, opakování stejných pasáží. V 60. letech i mimo Francii
-
EUGÉNE IONESCO (1912 – 1994)
– původem Rumun, od dětství žil ve Francii, psal antihry, nedějové hry z námětů které se pro divadlo vůbec nehodí PLEŠATÁ ZPĚVAČKA – jsou to věty z konverzační příručky angličtiny. Věty jsou používané kde to není přirozené.
-
SAMUEL BECKETT (1906 – 1989)
– původem Ir, mluvil anglicky, ale psal francouzsky. Živil se jako učitel Angličtiny ve Francii, dostal Nobelovu cenu za celoživotní dílo.
ČEKÁNÍ NA GODOTA – údajně pro 2 herce a strom (Vladimír a Estragon) neustále mluví o tom co se stane až přijde Godot. Všechno bude jiné, lepší → nepřijde… O věčné naději, čekáme na něco, ale nevím na co
Itálie
– vychází z neorealismu, hodně provázané s filmem