Český romantismus
-od 30. Let 19. Století…..v této době začíná mizet učenecký ráz české literatury určovaný jazykozpytci, slovníkáři a historiky -přední místo již nezaujímá vědecká tvorba, nýbrž literatura krásná Kulturně historická situace:-české země součástí habsburské monarchie, byli jsme pod útlakem knížete Metternicha, na českém trůnu se během 1.pol.19.století vystřídali 3 panovníci(František 1., Ferdinand 1., František Josef 1.), po celé Evropě se r.1830 rozšiřuje revoluce avšak u nás spíše ojediněle(společnost byla konzervativní,spokojená s daným stavem, cítila nechuť k novotám) Kultura:-empirový styl(=novoklasicismus), novogotika(Hluboká, Lednice, Orlík, Sychrov),malíři(Mánes, Navrátil), opery(František Škroup)
-rozvoj romantismu je pomalý neboť je zpomalován požadavkem na literaturu jako na prostředek výchovy k vlastenectví
Karel Hynek Mácha 1810-1836 -narozen v Praze na Malé Straně -otec byl mlynářským pomocníkem, matka pocházela z pražské rodiny hudebníků -Mácha studoval na novoměstském gymnasiu v Praze, potom na filosofické a právnické fakultě -působí jako ochotník v Kajetánském divadle, kde se seznamuje s osudovou láskou Lori(Eleonorou Šomkovou) -velmi rád cestoval(návštěvy hradních zřícenin, hor, lesů, provozoval dlouhé pěší túry-Itálie, Benátky) -po studiích se uadil v Litoměřicích, pracuje jako advokát -v šestadvaceti letech předčasně umírá(těsně před svatebním dnem) Dílo:1)Poezie-nejprve psal německé básně(motivy duchů zemřelých, hřbitovní scény, postavy poutníků) …….poté přešel k poezii české -lyrickoepická báseň Máj-vyšla v dubnu 1836 autorovým vlastním nákladem, obsahuje 3 akty a 2 mezihry a epilog, dějišťem je krajina v okolí Doks, děj-Vilém zjistí, že jeho dívka Jarmila, byla dříve, než ji poznal, svedena, a jejího svůdce zabije, později se dovídá, že svůdcem byl jeho otec, poté se sVilémem setkáváme ve vězení, kde očekává popravu, Jarmila umírá ve vlnách jezera, Vilém končí na popravišti, v závěru básně vstupuje na scénu sám autor a dovídá se smutný příběh milenců -děj tvoří Máchovi východisko k hlubokým filosofickým reflexím i ke kritice společnosti, v níž oba mladí lidé zahynuli ne vlastní vinou, dospívá i ke kritice náboženství a Boha, který to připustí.