Ivan Wernisch (1942)
sbírky Zimohrádek, Druhý břeh, Loutky
v Londýně Zasuté zahrady–vysněné krajiny – okouzlení a útěcha, stylizovaný naivismus i ve slovní výstavbě, absurdita, bezútěšnost
Ivan Diviš (1924)
Studoval na FFUK, v 50. a 60. letech vystřídal mnoho zaměstnání. R. 1969 emigroval a působil na Svobodné Evropě v Mnichově.
Holanovský styl, existenciální motivy cizoty, úzkosti, hnusu v krutém světě. Obraz rozkladu a devastace země.
60. léta – Uzlové písmo, Eliášův oheň, Sursum
70. léta – v nakladatelství CCC Books – Křižovatky, Průvan, Odchod z Čech, Žalmy
surrealistická skupina – Vr. Effenberger, Jan Švankmajer
skupina undergroundu
antipoetičnost, syrová obraznost, drsnost výrazu, vulgarismy
3 zdroje:
totální realismus – co nejpřesnější záznam reality (Egon Bondy)
trapná poezie – vliv dadaismu, surrealismu, L. Klímy (Ivo Vodseďálek)
paranoicko-kritická metoda S. Dalího – “odkrytí podlosti stalinského mýtu”
starší generace:
Egon Bondy (1930) (vl. jménem Phdr. Zbyněk Fišer CSc.)
Básník, prozaik, filosof.
filosofické práce Otázky bytí a existence, Buddha ad.
sbírka Trapná poezie-depoetizace, potlačení metafory, citace frází a banalit
sbírka Velká kniha–ironie, odpověď na frézistickou poezii o budování socialismu
Andrej Stankovič (1940)
sbírky Osvobozený Babylon, Kecybely
Ivan Martin Jirous – Magor (1944)
ironická, sarkastická a expresívní poezie
sbírky Magorův ranní zpěv, Mládí nevykouřené, Magorovy labutí písně (z vězení)
mladší generace: