Julius Zeyer (1841-1901)
- romantická pohádka podle slovenského námětu Radúz a Mahulena (o síle opravdové lásky princezny Mahuleny k princi Radúzovi, která zachraňuje před mocí zla),nejlepší z jeho děl, hudbou ji opatřil Josef Suk
- psal i hry z historickou tematikou (z cizí i naší historie), Libušin Hněv, Neklan
Eliška Krásnohorská (1847 – 1926) (ruchovci)
- literární kritička, básnířka, libretistka, překladatelka, pracovala v ženském hnutí za vzdělávání žen
- libreta k Smetanovým operám Hubička, Tajemství, Čertova stěna
Kritický realismus
Alois Jirásek (1851-1930)
- označován za nejlepšího autora české historické prózy 2. pol. 19. st. a poč. 20. st.
- historická dramata: husitská trilogie Jan Hus, Jan Žižka, Jan Roháč (symbolizují věrnost pravdě a boj za ni až do smrti)
- z období obrozeneckého: M.D.Rettigová (veselohra, idyla vlastenky a kuchařky)
- pohádková hra: Lucerna (s lidovými a humornými prvky, vlastenecký charakter, zfilmováno), Mlynář brání před pány starou lípu, kterou zasadili jeho předkové a která je symbolem lidové tradice. Využije dávné pověsti a doprovází kněžnu v noci s lucernou. Lípa je zachráněna
- ze současnosti (venkov): Vojnarka (hl. hrdinka paní Vojnarová. Láska milenecká proti lásce mateřské), Otec (majetek rozhoduje o vztazích mezi lidmi).
Ladislav Stroupežnický (viz. Generace ND)
Gabriela Preissová (1862-1946)
- představitelka vesnické realistické prózy a autorka dramat
- náměty z jižní Moravy, protože se provdala za ředitele hodonínského cukrovaru a prožila zde pár let
- Gazdina roba – hlavní hrdinka švadlena Eva odchází od muže k milenci Mánkovi, v cizím prostředí lidé poznají, že nejsou manželé (Eva = Gazdina roba), nemůže snášet opovržení a utopí se. Eva = emancipovaná žena. Ve hře nářečí, příliš obyčejné téma => hra byla přijata rozpačitě. Podle ní napsal Josef Bohuslav Foerster operu (u nás zapomenutý).
- Její pastorkyňa (pastorkyňa = nevlastní dcera) – stará mlynářka (kostelnička – chodí uklízet do kostela) Chce zachránit štěstí své nevlastní dcery Jenůfy, která byla oklamána milencem (Štěva), opustil ji a ona s ním čeká dítě, které kostelnička utopí (chce ji uchránit hanby). Jenůfa se pak provdá za Laca (rybáři však najdou mrtvolku) Lidské vztahy ovládány majetkem a vnějším pokrytectvím, psychologická kresba postav.
- hudebně zpracoval L. Janáček – opera Její pastorkyňa