Kritizovali ho pro to, že nebyl vlastenec, že se nezabývá národními otázkami, ale zaměřuje se na jedince.
Tomíček – vadí mu, že nepíše o věcech této doby, vymyká se národnímu trendu
Čelakovský – že napodobuje Byronismus (romantismus pesimistický, hrdina hledá smysl života, nenachází ho)
Tyl – že Mácha píše, co cítí – pesimisticky, Mácha je opravdový básník, vyzdvihuje dílo, ale vadí mu obsah
Chmelenský – vyzdvihl ho jako básníka, ale jeho Máj ještě nedospěl pro kritiku, vadí motiv vězení, otcovraždy a popravy, vadí mu nenárodnost
Prvky romantismu
KAREL SABINA
– napsal libreto (= slovesný podklad opery, operety, baletu, filmu)
k Prodanné nevěstě a Braniborům v Čechách
J.V. FRIČ
– PAMĚTI – 4 díly
– vzpomíná na svůj život, setkání s význam. osobami
= představitel revolučně naladěného studentstva
– prožil 10 let v žalářství, psal verše
ZEYER
RADŮZ A MAHULENA
K.J. ERBEN
– tajemník Národního divadla
– studoval český folklór, čerpal i z lidové slovesnosti
– překonal ohlasovou poezii
– pohádky, prostonárodní přísloví a pořekadla
KYTICE (1853)
– klasické balady
– otázka viny a neviny, každý jedinec musí vést viny sám za sebe a je spravedlivě potrestán, ten kdo toho lituje, je mu odpuštěno
– ponurý děj, tragické zakončení
– věřil – v možnost odpuštění
– v lásku matky k dítěti
– největší síla je láska
-
část: Křesťanské mýty – ZÁHOŘOVO LOŽE = hrozný trest, SVATEBNÍ KOŠILE
-
část: Pohanské mýty – POLEDNICE, VODNÍK
-
část: Básně spjaty s Bachovským absolutismem – KYTICE, VĚŠTKYNĚ
Všechny básně jsou baladami
Další básně: POKLAD, ZLATÝ KOLOVRAT, ŠTĚDRÝ DEN, HOLOUBEK, MATEŘÍDOUŠKA, VRBA, LILIE, DCEŘINÁ KLETBA
Básně považuje Erben za jednotlivé kvítí, které svázal do kytice.