Kutnohorští havíři
– skutečná vzpoura havířů v 16. stol. Minomistr okrádá horníky i krále a ti se vzbouří – potlačeno. Vůdci v čele s havířským opatem jsou popraveni.
Jan Hus – setkání Husa a Žižky – není pravdivé, jakoby hus předával své názory Žižkovi.
Strakonický dudák – oslava českého lidu – síly, lásky, obětavosti a vlastenectví. Varování před přílišnou touhou po penězích. Švanda je chudý chlapec, který miluje dceru hajného Dorotku. Švanda si musí vydělat peníze, kvůli Dorotce, jeho matka víla Rosava mu očaruje dudy. Vocilka – prospěchář a zběhlý student se na Švandu přilepí a okrádá ho. Švanda se dostane na zámek, kde je princezna Zulika a zůstane tam. Dorotce umře otec a ona se s Kalafundou vydá hledat Švandu. Najde ho, ale on už ji nechce. Švanda se dostane do vězení a z něj mu pomůže opět matka. Švanda se rozhodne vydat hledat kořen lásky, který by mu vrátil Dorotku. Švanda dudy prokleje a ty ztratí svou moc. Po třetí a naposledy mu pomáhá Rosava. Hlavní myšlenkou je, že peníze špatně ovlivňují člověka.
Rukopisy RKZ – padělky
V roce 1817 „nalezl“ Václav Hanka tzv. Rukopis královédvorský – měl pocházet ze 13. století a obsahoval 6 epických, 6 lyrických a 2 lyrickoepické básně.
V roce 1818 „nalezl“ Josef Linda Rukopis Zelenohorský, který měl pocházet z 10. století a obsahoval zlomek z velké epické skladby.
Palacký a Šafařík dokázali nepravost rukopisů, ale boj o ně trval až do 80. let 19. století, kdy byly definitivně prohlášeny za padělky. Měly dokázat starobylost naší kultury a posílit národní sebevědomí. Staly se inspirací pro další umělce (Smetana, Zeyer, Mánes)