Pan učitel
– ich formou psané vyprávění o tom, jak autorka chodila do školy v Chvalíně, kam se jí zpočátku vůbec nechtělo, protože se bála učitele, o kterých všeobecně slyšela, že jsou zlí a trestají žáky, ale její pan učitel byl pochopitelně úplně jiný, byl již starší, měl velmi rád děti, nikdy je fyzicky netrestal, byl hlavním činitelem toho, že lidé na tamější vesnici byli gramotní, velký důraz kladl na náboženství, zásoboval děti chytrými prupovídkami do života (Čistota poloviční zdraví a podobné věci), autorka strávila ve Chvaletíně 6 let, pak se tam po 6 letech vrátila, ale pan učitel zrovna umřel, byla na jeho pohřbu, kam přišlo spousta lidí, kteří ho měli rádi motivy: opět idealizace učitelova, kdy nemá žádné záporné vlastnosti, když umře, všichni truchlí, přijdou mu na pohřeb (podobnost s Babičkou), realistické zachycení způsobu výuky ve škole, otázkou je, zda jde o fiktivní příběh nebo o zážitek ze života Němcové.
Dobrý člověk – ústředními postavami Hájek a panna Magdaléna, Hájek měl obchodní povoz, s kterým jezdil do Vídně a zpátky do Čech, do Vídně vozil děti z chudých rodin, které tam jeli za službou, samozřejmě zadarmo, protože to byl opravdu dobrý člověk, matka se ho snažila nahnat do manželství, ale jemu se žádná nelíbila, protože žádná nebyla ta pravá. Druhou ústřední postavou je panna Magdaléna, která prchá z domova, protože ji chtějí provdat za lakomého mlynáře, v útěku jí pomáhá teta, Magdalénu veze do Vídně Hájek, během cesty si padnou do oka a zamilují se do sebe, ale nedávají to jeden druhému najevo. Magda je přirozeně velmi krásná, milá, nemá špatných vlastností. Ve Vídni se dostává Magda k paní, která je na ni zlá, ale ona to trpělivě snáší a nestěžuje si. Poutá ve svém kroji velkou pozornost a tak jí její paní doporučí, aby si oblékla městský šat, stále myslí na Hájka a Hájek na ní, chce si jí vzít, ale nejdřív chce otestovat, jestli ji město nezkazí. Mezitím Magda ve Vídni nalézá svého bratra, který zdrhnul z domova před ní. Za Magdou náhle přijíždí odkopnutý mlynář, chce ji znásilnit či tak něco, ale do místnosti náhle vpadne Hájek a Madlu zachraňuje, berou se a jestli neumřeli, žijou dodnes… motivy: ten nejdůležitější – vesnice x městu, kde je opět vesnice líčena jako poklidné místo, kde žijí nezkažení lidé, kteří mají mezi sebou pěkné vztahy, město je líčeno jako něco, co člověku škodí, lidé v něm jsou pokrytečtí. Němcová opět ukazuje, že člověk si má stát za svou láskou a rozhodnut si vše sám, nepodléhat mínění ostatních lidí. Na osudech Magdy a jejího bratra Vavřence ukazuje nelehký život městského služebnictva, jaké je chování jejich pánů, jak je týrají. Již v průběhu knihy skoro s určitostí víme, jak vše dopadne, že si Magda vezme Hájka, že ve Vídni najde svého bratra (během cesty do Vídně Hájkovi říká, že má ve Vídni bratra a že by ho chtěla najít, on jí odpoví, že se jí to snad podaří). Hájek opět vylíčen jako prototyp dokonalého člověka.