Renesance (světová, domácí)
uprostřed), Peklo – říše prokletých – Dantovi političtí odpůrci, milenci, kteří zhřešili, odstupňováno podle míry provinění, deset stupňů, na dně Lucifer. Ráj-Vergilius(pohan) tam s básníkem nesmí, jde tam s ním Beatrice, milostné prvky(obdiv Beatrice) Přirovnána ke gotické katedrále, symbolika putování, komedie – zobrazení lidského putování, které vede ke spáse. Zmačný vliv Tomáše Aquinského a scholastiky. Inspiroval se Komenský-Labyrint světa a ráj srdce, Kollár-Slávy dcera. Pokus o umělecké zobrazení problémů biblických mýtů až po současnost-„člověk se má stále zdokonalovat“
Giovanni Boccacio (1313-1375)
– syn florentského kupce, součastník Petrarcy, prozaik, ve stáří ho představy posmrtné odplaty vedly k zavržení své tvorby Dekameron – (1348-1353)100 novel zasazených do dějového rámcerámcová novela, které si vypráví 7 dam a 3 mladíci, ve Francii mor, 10 urozených jede na venkov, vyprávějí si 10 příběhů, milostných i měšťanských, různé podoby lásky (nevěra, žárlivost). Světská témata (láska, nevěra), kritika soudobých mravů, žena rovnocenný partner muže. Vzor pro Fr.Kubku-Karlštejnské Vigilie, pro Vrchlického a Machara
Novela-kratší prozaický útvar s překvapivým obratem na konci, nezabírá dlouhý časový úsek, omezený počet postav
Michelangello Buonarotti (15.-16.stol) – renesanční všestranný člověk, básník, výtvarník, osobní lyrické verše, přibližuje problémy sochařské tvorby, v sonetech opěvuje Danta
Lodovico Ariosti (1474-1533)
Zuřivý Roland – ironický epos o současných lidech. Roland-rytíř francouzského vojska, který se zamiloval do Angeliky, ale jeho láska nebyla opětovánazbláznil se. Angelika dala přednost obyčejnému vojákovi. Astolf se vydává hledat do pekla a na lunu Rolandův rozum. Roland se vrací ke svému vojsku
Nicolo Machiavelli
– působil v diplomatických službách „Účel světí prostředky.“ Kníže (Vladař) – historicko – politická kniha, myšlenky sjednocení Itálie, popisuje vlastnosti vládce (bezohlednost, schopnost přetvářky), obraz tehdejší politické praxe, neodsuzuje politiku jako nemorální Machiavelismus= „jde-li o stát, smí se cokoliv“ Mandragora – komedie – vrchol renesančního dramatu, milostná zápletka