Sophiina volba – William Styron
Hirošima, má láska (Margerite Durassová, Alain Resnais – režisér)
prolínání dvou milostných příběhů:
1)r.44,Francie,Denvers – hl.hrdinka se zamiluje do německého vojáka,toho na konci
války obyvatelé města zabijí a dívce ostříhají vlasy za vlastizradu
2)r.57 hluboce poznamenaná hrdinka se o 13 let později se při návštěvě Hirošimy už
nedokáže zamilovat na celý život
stálé prolínání rovin, obraz Neversu a Hirošimy po atomové bombě
postavy-On a Ona, neznáme je jménem – ve skutečnosti jsou to Hirošima a Nevers
téma atomové bomby – nejčastěji v japonské literatuře:
zprvu jen věcné záznamy faktů, zkušeností
později námět důsledků náletu, chování lidí, úvahy
dokumentární literatura:
vznik vojenského románu, psán téměř výhradně bývalými vojáky
Winston Churchill – 6dílné válečné paměti Druhá světová válka (odměněn Nobelovkou)
Joseph Goebbels – Deníky, říšský ministr propagandy
Adolf Hitler – Mein Kampf
Skupina 47 – německá poválečná literatura
– politická angažovanost, kritičnost
Gunter Grass- Plechový bubínek – navazuje na tradici pikareskního románu
– fyzicky zakrslý Oskar,ve 3 letech se rozhodnul, že přestane růst = zachová si
odstup od dospělých; groteskní až absurdní
Norman Mailer – Nazí a mrtví – chování lidí v extrémních válečných podmínkách
– nemá hlavního hrdinu, psychologie mnoha vojáků
– metoda „stroje času“ – v podstatě proud vědomí,soukromé vzpomínky
Joseph Heller – Hlava XXII – velmi úzce souvisí s absurdní literaturou
– sám autor říká, že se pokouší o analýzu absurdní instituce
= předpisů (§22-voják může požádat o propuštění z armády,jen je-li blázen; když si to
uvědomuje, pak je normální, nemůže být propuštěn)
– nesmyslnost a zbytečnost zabíjení
– hl.hrdina Yossarian – chce si udržet odstup od absurdity=)chová se jako blázen
– velmi realistický, mozaika absurdních situací (bez hlavní dějové koncepce)
– přirovnáváno ke Švejkovi – oba se snaží uniknout z absurdity válečného světa