Vybouřené smutky
-
zahajuje tvorbu symbolistickou
-
autor se zde stylizuje do postavy poutníka „smrtelně zraněného“ a vyštvaného společností na „hory snů“
-
zde se projevuje vypjatý individualismus, který v dalších sbírkách opouští
Údolí nového království
-
sestupuje z hor snů na zem, aby našel cestu k lidem
-
naději upíná k budoucnosti, soustřeďuje se k obrazu společenské harmonie, v níž zavládne humanita
-
chce aby společnost byla lepší a uspořádaná
Dobrodružství odvahy
-
nový svět a nové království mají přivolat proroci, hlasatelé mravního přerodu
člověka
období symbolismu a impresionismus končí, ale Sova se k těmto směrům vrací:
Ještě jednou se vrátíme
-
přírodní, intimní, milostná, reflexivní lyrika
-
v přírodní lyrice se autor vrací do svého dětství a líčí krásy jihočeské krajiny
-
krajinu zaznamenává plnou barev i zvuků, vůní, světel i nálad
-
její složitosti a různými podobami je možné srovnat s člověkem
-
ten do přírody často utíká, ale ona mu nedovolí v ní úplně zakotvit
-
v erotické lyrice vyjadřuje, že člověk dosahuje naplnění svých tužeb daleko snáze ve svých snech, ve skutečnosti musí překonat řadu vnitřních a vnějších zábran
-
deziluze, úbytek životních sil a podzim přírody již zcela převládají v posledním oddíle sbírky, nic na tom nemění, že cit zůstává nepochybnou hodnotou
-
k zdůraznění Sova využívá hudebnosti verše, založenou na opakování hlásek a vynalézavém uspořádání rýmů a refrénu. Např. Kdo vám to zacuchal tmavé vlasy, vztah dvou lidí, jejichž lásky se minuly
Soucit a vzdor, Zlomená duše, Zpěvy domova (vzniká za 1. světové války)
Mohlo by se vám líbit...