Soudobá publicistika:
– KAREL KYNEL – autor fejetonů, komentáře o Londýně
– RUDOLF KŘESŤAN – fejetonista
– RADEK JOHN – publicista
– JOSEF KLÍMA – publicista
– HALINA PAWLOVSKÁ – fejetony, vydavatelka časopisu Šťastný Jim
Literární kritika
Má snahu literární dílo interpretovat, posuzovat a hodnotit podle určitých kritérií. Vychází z poznatků literární teorie a stává se součástí a předmětem literární historie. V moderní době jsou osudy literární kritiky spjaty s rozvodem publicistiky a masmédií.
Literární kritika je určena především čtenáři – seznamuje ho s hodnocením nových knih. Současně je určena i autorovi díla – dovídá se odborný posudek svého díla (dává mu podněty).
Hlavní žánry kritiky jsou:
recenze (hodnocení premiéry divadla, filmu, knihy),
kritický esej (zamyšlení nad uměleckým dílem),
kritická studie (rozsáhlejší – o spisovateli, o díle),
medailon (literární útvar zobrazující a charakterizující určitou literární osobnost).