Velká didaktika –
Velká didaktika – děti by měli mít za určitý počet let probrat vyučování v celém rozsahu, aby vyšly ze školy vzdělaní
– s učením by se mělo začínat od dětství až do mužného věku, rozdělení vzdělání na 4 stupně:
dětství, chlapectví, dospívající věk, jinošství. Každý stupeň má 6let.
J.A.Komenský školy srovnává: – mateřská škola – JARO
– obecná škola – LÉTO
– gymnasium – PODZIM
– akademie – ZIMA
5.
Národní obrození
– 1775 – ovlivnilo jej osvícenství svými myšlenkami a reformami
– počátky byly spjaty s jazykovým úsilím → nutnost vytvořit spisovnou češtinu
– reformy Josefa II. (byli jsme součástí rakousko-uherského císařství)
– toleranční patent – lidé mohli mít jakékoliv náboženství, uznávali se i evangelíci, nejen katolíci
– zrušeno nevolnictví – lidé se stěhovali z vesnic do měst, roznášeli nářečí a ve městech se začalo mluvit česky.
Proces národního obrození začíná v Praze. Cílem bylo vytvořit spisovnou češtinu → národní jazyk ( spojuje určitou skupinu lidí), aby nezanikl národ.