ČESKÉ DRAMA ½ 20. STOLETÍ
– začíná realistickým dramatem Jirásek, Stroupežnický, Preissová, Mrštíkové – 1907 vznik druhého pražského divadla (Vinohradské divadlo) začíná se uplatňovat impresionistické drama
-
JAROSLAV KVAPIL (1892-1958)
– hlavní režisér Národního divadla, zaváděl zvukové a světelné efekty PRINCEZNA PAMPELIŠKA – psych. drama, chtěl navodit pocit
– od roku 1910 vznik kabaretů v Praze → kombinace divadla, cirkusu, restaurace → nejznámější Červená sedma → začínali Vlasta Burian a Eduard Bass – vznik avantgardních divadel vznikli z kabaretů
Osvobozené Divadlo
– osvobozené od tradic, souvisí s poetismem, autorské divadlo – JIŘÍ VOSKOVEC, JAN WEICH, JAROSAV JEŽEK, velký kontakt s publikem, pořádaly forbíny = napůl improvizovaný rozhovor na aktuální téma v přestávce hry VEST POCKET REVUE – malá kapesní revue, zábava, recese, slet komických událostí, parodie všeho možného
– ve 30. letech se dostali k politické satiře, kritika fašismu CÉSAR – zesměšnění diktátorů obecně OSEL A STÍN – hra o lidské hlouposti, majitel osla zažaluje druhého za to že si sedl do jeho stínu RUB A LÍC – zfilmováno Hej Rup TĚŽKÁ BARBORA – proti válce, velké dělo které ohrožuje svět PĚST NA OKO – protifašistické, kvůli této hře celé divadlo zakázáno → emigrace do Ameriky → J. Ježek psal filmovou hudbu a živil W+V, v roce 42 zemřel – 1945 návrat a snaha obnovit divadlo, pokus ztroskotal, v roce 48 Voskovec emigroval a hrál v amerických filmech → nevrátil se