Balada pro banditu“
zfilmování Olbrachtova Nikoly šuhaje loupežníka (první muzikály)
– experiment o absurdní drama od Edmontna Leara – „Příběhy dlouhého nosu“
hráli zde: Polívka, Pecha („Labyrint světa a ráj srdce“ od Komenského), Donutil
Divadlo Járy Cimrmana (Svěrák, Smoljak)
založeno na tom, že nesmysl povýší na vědecký princip, založeno na mystifikaci
hry začínají „vědeckým“ úvodem, J. Cimrman byl vědec (blbost), hrají si z jazykem
Divadlo Ypsilon (začalo v Liberci)
sází na úpravu klasického textu, kolektivní projev (jako brněnský provázek)
mnoho parafrází na známá díla – Romeo a Julie, Prodaná Nevěsta
humor, hudba, zpěv – převzato z Osvobozeného divadla
Loutková divadla
tradice od doby pobělohorské a baroka (18. století) – světoznámé hry: Faust a Mefisto, Don Šajn (Don Juan)
Spejbl a Hurvínek – humor, baví se s otcem normálně, trochu přidrzle, oprskle (to lidi baví), zvídavý
– různá prostředí, i historické doby – seznamování dětí s historií, lidovými tradicemi (nenásilně)
Drak – divadlo pro dospělé z Hradce Králové, sází na symbiózu loutek a herců (satira a nadsázka)
– Prodaná nevěsta – obsahuje úryvky z árií i humor (skvělé)
Naivní divadlo – divadlo z Liberce, jako Drak – nedrží se jen klasických zdramatizovaných her, ale dramatizují vše
– Emil Burian nastartoval tento typ divadla – dramatizace textů