13. maturitní otázka – Kritický realismus a naturalismus ve světové literatuře
Realistická a naturalistická tvorba 19.stol.
Filosofické předpoklady realismu
- od 2.pol.19.stol. – v Evropě rozmach přírodních a technických věd ( Darwinova teorie, Pasterovy lékařské objevy, rozvoj železnic, vzestup průmyslové výroby..)
- důvěra v rozum a smyslové poznání, ve splehlivost exaktních věd a přírodovědných experimentů
- také rozvoj společenských věd (August Comte – sociologie)
Charakteristika kritického realismu
- v Evropě už na konci 18. stol. v době romantismu jako jeho popření nebo doprovodná součást např. dílo Stendhala nebo Puškina i výrazně realistické prvky)
- pravdivý obraz skutečnosti (bez idealizace), přesné a všeobecné studium spol. života ve všech jeho projevech; kritika nedostatků ve společnosti, blízko k dokumentu
- typizace (na jednotlivém je zobrazeno obecné); někdy je ústřední hrdina nahrazen kolektivem
- objektivní přístup ke skutečnosti (autor není účasten, stojí nad příběhem)
- román je analýzou skutečnosti; oslabuje se sevřený děj, stává e zrcadlem společnosti, kronikou jejích mravů
- realisté si kladli za cíl upozorňovat na spol. křivdy, volat po jejich nápravě, odhalovat zlo
- nové výrazové prostředky: hovorová řeč, nářečí, archaismy apod.
Porovnání realismu a romantismu romantismus-
- hrdina většinou splývá s autorem a je jeho sebevyjádřením
- je si vědom svého výjimečného poslání, ale nemůže uskutečnit své záměry a tak
se dostává do sporu s dobou
- cítí se osamělý, nepochopený
- necítí potřebu družnosti, příliš vyhraněný individualista
- hledá únik v protispolečenském gestu, nebo v násilném činu, stává se
revolucionářem
- touží po lásce, ale ví, že skutečnou lásku nenajde
- miluje vysněný ideál, nikoli skutečnou ženu
- často tragická láska, hrdina nemůže přežít obrovský rozpor mezi představou a
skutečností
- láska je pro romant. hrdinu vším, vzdává se jí zcela bez výhrad
- opovrhuje spol. konvencemi, často rozbíjí manželské svazky
- romantická hrdinka – spoutána konvencemi, proto odmítá vášnivou lásku
- v díle se rozvíjí mystika, tajemno, fantazie
- hrdinové vynikají silou citu a vášně, ale trpí oslabenou vůlí, znuděni životem,
jenž se jim stává přítěží – subjektivismus – autor splývá s postavou
- utíkají k přírodě, aby zapomněli na nepřátelský svět