do literatury vstoupila Národními báchorkami a pověstmi (např. Chytrá horákyně),
										
										
					
					
						
						
							
- jednotlivé pohádkové  motivy upravovala tak, aby zobrazovaly typické prostředí  s typickými postavami českého lidu i s jeho  povahovými vlastnostmi  
 
- hlavní myšlenkou pohádek je  demokratická zásada rovnosti všech lidí,  uskutečnění spravedlivé vlády a vítězství  mravních hodnot nad silami zla  
 
- Slovenské pohádky a pověsti     
 
- Němcová do pohádek vtělila  svůj sen o tom, jací by lidé měli být.  Němcová píše příběhy o lásce a  statečnosti X Erben chce pohádkami dokázat svou  teorii => postavy působí někdy až chladně  
 
-  národopisné studie: Obrazy  z okolí domažlického– zaznamenává  situaci a stav národního uvědomění na  Chodsku, všímá si i lidové kultury a  sociálních otázek  
 
- pozvolný přechod od tvorby pohádkové  k tvorbě novelistické  
 
- cílem ukázat národní  život, představený kladným typem  
 
- Povídky: např.Baruška, Chudí  lidé, Pan učitel, Dobrý člověk- (forman Hájek  je pro všechny, kdo s ním přicházejí do  styku příkladem životního kladu) Karla  –(příběh chlapce, kterého matka  obléká  jako ženu, aby jí ho neodvedli na vojnu.Nakonec se zamiluje  do dívky a pak se vezmou.)     
 
- ve všech povídkách vystupuje  postava všestranně dobrého člověka  
 
-  povídka Divá Bára  (dcera pastýře Jakuba; nový typ dívky –  nezávislost na muži, nepodřízenost X Eliška z fary;  přerůstá konvenční představy o pasivní  úloze ženy ve společnosti – je smělá, statečná,  zdánlivě drsná, v jádru ušlechtilá,  v zájmu přítelkyně se staví proti celé  obci)  
 
- tyto povídky mají velmi blízko  k novelistické tvorbě J.K.Tyla – národněvýchovné  poslání  
 
- od výše uvedených povídek  se trochu odlišuje povídka Chyže pod horami – milostné  sblížení Čecha Bohuše se Slovenkou Katuší  má symbolizovat česko-slovenskou vzájemnost a také  zobrazit život slovenského lidu v jeho sepětí  s přírodou  
 
- Pohorská vesnice – pokouší  se o idealizaci vztahů mezi lidem a šlechtou. Hrabě Hanuš  Březenský je vytvořen nikoli jako typ šlechtice, ale spíše  člověka, který se od šlechtického prostředí  odlišuje. I v něm ztvárňuje představu „dobrého  člověka“    
 
													 
						
										
					 
					
				 	
							
				
		
		
				
				
			
		
		
	Mohlo by se vám líbit...