4. Tvorba Komenského, učitele národů, se zaměřením na dílo filozofické a pedagogické (k výkladu použijte ukázek)
Jan Amos KOMENSKÝ – je spisovatel a pedagog světového významu, člen jednoty bratrské. Ač prožil většinu života v období baroka, pro svou všestrannost je často považován za dovršitele renesance v české literatuře. Po bitvě na Bílé hoře v roce 1620 se musí jako nekatolík z náboženských důvodů skrývat, od roku 1628 až do smrti pobývá v emigraci – žil v polském městě Lešno.Od roku 1656 pobýval v nizozemském Amsterodamu (pohřben v nedalekém Naardenu).
DÍLA FILOZOFICKÁ – psána převážně česky
- Labyrint světa a ráj srdce – dílo alegorické. Námětem je pouť světem zobrazeným jako město.
Průvodci: Všezvěd Všudybud (usiluje poznat svět) a Mámení (přizpůsobuje se nedostatkům). Ostrá kritika tehdejší společnosti. - Listové do nebe – dopisy chudých, kteří je posílají Kristovi do nebe a žádají pomoc.
PEDAGOGICKÉ SPISY – psány víceméně latinsky
- Velká didaktika – souhrn základních autorových názorů na vzdělání a výchovu
- Svět v obrazech (=Orbis pictus) – slavná obrazová učebnice.
Komenský formuloval dodnes platné pedagogické zásady /ukázky C a D/: zdůrazňoval postup od jednoduššího k složitějšímu (od známého k novému), požadoval jasný, názorný a přiměřený výklad, vyslovil myšlenku čtyř stupňů škol (mateřská, základní, střední, vysoká), kladl obrovský důraz na výuku cizím jazykům (na základě mateřštiny).