a) Nářeční prvky v kritickorealistickém dramatu.
Použití nářečí nebylo typické jen pro české kritickorealistické drama, ale pro celý český realismus s vesnickou tematikou (tedy i pro prózu). Hlavním důvodem užití nářečí bylo dosažení autentičnosti děje a postav. b) Rozeberte souvětí první a poslední ukázky. Rozbor souvětí byl již několikrát naznačen (zjišťujeme počet vět – počítáme přísudky, hledáme hlavní a vedlejší věty, určujeme druh souvětí, druhy vedlejších vět …). c) Stupňování přídavných jmen (viz předposlední ukázka). Některá přídavná jména mohou vyjadřovat trojí stupeň vlastnosti:
- první stupeň vyjadřuje základní míru vlastnosti (rychlý)
- druhý stupeň vyjadřuje větší míru vlastnosti než stupeň první (rychlejší)
- třetí stupeň vyjadřuje největší míru vlastnosti (nejrychlejší).
Toto vyjadřování různé míry vlastnosti se nazývá stupňování. Několik přídavných jmen tvoří druhý stupeň nepravidelně (dobrý – lepší, špatný – horší). Podobně jako přídavná jména se stupňují i příslovce. d) Vyhledejte v poslední ukázce slova přejatá, najděte česká synonyma. statičnost (nehybnost, neměnnost), stereotyp (ustálená představa, ustálený navyklý způsob reagování či jednání …), automatismus (mimovolnost, samočinnost, ustálené, navyklé a bezmyšlenkovitě prováděné jednání …).