a) V 1. ukázce zdůvodněte interpunkci.
Zdůvodnění interpunkce vychází především z počtu vět (přísudků) v souvětí. Čárkou se oddělují i několikanásobné větné členy.
b) Ve 2. ukázce vyhledejte slovesné tvary, určete jejich mluvnické kategorie i větnou platnost. U slovesných tvarů určujeme tyto mluvnické kategorie (v tomto pořadí): osoba, číslo, čas, způsob, slovesný rod, vid, třída, vzor (pozor na tvary podmiňovacího způsobu). Větnou platností se míní to, jakými větnými členy v textu slovesa jsou.
c) Tvoření slov: samoobsluhy, francouzský, rovnovážný, vlídně, vlídnost O tvoření slov bylo již pojednáno v předchozích otázkách. Slovo samoobsluha vzniklo skládáním, slovo francouzský vzniklo odvozením od slova Francouz (přípona -ský), slovo rovnovážný vzniklo odvozením od slova rovnováha (přípona -ný), slovo vlídně vzniklo odvozením od přídavného jména vlídný (změna přípony), slovo vlídnost je též odvozeno od slova vlídný (přípona -ost).
d) Vývoj českého jazyka. Úloha nespisovného jazyka v moderní české próze. O vývoji českého jazyka bylo pojednáno v otázce číslo 5 (Literatura národního obrození). O slohovém rozvrstvení slovní zásoby (a o nespisovném jazyce) se píše v otázce číslo 14 (Venkov v dílech českých realistů 19. století). O úloze nespisovného jazyka v literatuře se dočtete v otázce číslo 8 (Humor a satira …).