Velký Barok(1715-1750)
vrcholná doba našeho Baroku, naše tvorba nejlepší barokní architekturou v Evropě, zastoupena tvorbou J.B.S.Aichla a K.I.Diezenhofera Michlovský letohrádek Aemrika(1712-1750) vrcholná stavba v vrchol.Baroku, prolínání dynamických i klasicistních tvarů, K.I.Diezenhofer(1689-1750); V.V. Rainer stropní malby, fresky, vrcholné dílo kostel sv.Magdalény v Karlových Varech Diezenhofer(1732) Dvůr Králové-Kuks barokní soubor budov(hrabě špork), G.B.Alliprandi, sochařská výzdoba od M.Brauna alegorie, Litomyšl,
Jean Babtista Mathey -zámek Troja, Diezenhoferové-zdobnost, masivnost, ornamentálnost, nic není v klidu- neklidné- střetávání, Barokní Praha chrám sv. Mikuláše na MS Černínský palác(Fr.Carratti renesační manýrismus, rané baroko) a Valdštejnský palác Dominico Orsi, Vincenzo Scamazzi(Matyášova brána raný barok, těžkost) Vídeň – Jan Bernard Fischer Shönbrunn, syn Josefa Emanuela Fischera– kostel Karla Boromejské ho (1716) prostoupení klasického a dynamického baroku Bernini, Borrmominy, Carlo Lurago(Svatá hora u Příbramy, Adrea Spezza, Giovany Pierony, Fr.Baltazar Fontana(svatý kopeček u olomouce, zámek Kroměříž)M.Kaňka Barokní gotika reprezentovaná J.S:Aichlem– světlo má nadřazenou funkci hmotě i prostoru, typické pro celé Santiniho dílo, světlo utváří prostor a hraje si s ním, dokonalá prokomponovanost, úžasná invence, nezvyklé konstrukce-využití geometrie, symbolika čísel a tvarů, harmonie, odklon od přílišné zdobnosti, extáze, asymetrie, vliv křesťanské kobaly