Architektura:
Skrze pozemský svět chce barokní umělec dovést k prostorám dalším(kupole na pedantivech, iluzivní malba, dokonalá znalost perspektivy a perspektivních klamů) u nás Kryštof Diezenhofer, Kilián Ignác Diezenhofer, Jan Blažej Santiny Aichl, M.Braun, F.M.Brokof chrám sv.Mikuláše(Malá Strana)-vystavěl K.Diezenhofer, plán autor. neznámý-pochybnosti, podélná dispozice, vzor Il gesu, Řím, Quarrniho návrh prostoru měl velký inspirační vliv, , centrální prosto válcový tambur na něm umístěna mohutná dvouplášťová kopule(tato část udělána 1737-1752)-tendence barokního klasicismu, hlavní průčelí několinásobně zprohýbané-členění pilastry, štíhlá věž Anselmo Lurago, rokokové tendence, s bání tvoří ucelenou skupinu hmot, vyvážená architektonická koncepce, souhra 3 výtvarných názorů –barokního dynamismu ,bar. Klasicismu(renesančního manýrismu), a rokokové věže, Šternberský palác, Lobkovický palác B.Alliprandi princip dominujícího centrální ho útvar u Buchlovice, Troja, Slavkov -označení