5. maturitní otázka – Epocha humanismu, renesance
Renesance a humanismus u nás a ve světě
pojem renesance
- inspirace a vzory v antické kultuře
- renesance (pochází z francouzského slova renaissance) = znovuzrození
- zájem o pozemskost, vše přirozené je lidské, klade důraz na smyslové poznání
- renesanční člověk je všestranně rozvinutý, užívá si radosti života
- zámořské objevy /Kolumbus a Magalhaes – obeplul svět/, astronomie /Koperní, Galilej/, knihtisk, výtvarné umění /Davinchi, Buonaroti – vyzdobil Sixtínskou kapli/
- studium historie římské říše, literatury, vědy a filosofie- zájem o klasickou latinu a řečtinu
- opisy, napodobování, překlady starořeckých básníků a filosofů, vliv římské architektury
- vznik literatury v národním jazyce- pro srozumitelnost
pojem humanismus
- myšlenkový výraz renesanční doby
- soustava filosofických, historických, právních, obecně estetických, literárních a jiných názorů renesančních vzdělanců
- z latinského slova humanus = lidský
- důraz na přirozené lidské schopnosti a vlastnosti > stávat se dokonalejším, ušlechtilejším
- literatura, filosofie a věda se přestaly zabývat výlučně otázkami náboženství > obrat k člověku
- úmysl využít všech krás pozemského života
- důvěra ve smyslové poznání
- humanisté zůstali křesťany, nepopřeli Boha
- rozlišili studium humana ( studium lidských záležitostí) a studium divina (teologie, studium věcí božských)
- základ humanistické učenosti – dokonalé jazykové vzdělání (zvl. klasické jazyky- antická latina a řečtina, a jazyku Starého zákona- hebrejština ), pozornost věnují i studiu mateřštiny a moderním evropským jazykům
- společný jazyk humanistů- humanistická latina