František HRUBÍN (1910-1971)
- osobitý autor přírodní a milostné lyriky, autor veršů pro děti a divadelních her
- narodil se v Praze, mládí prožil v Posázaví
- po nedokončení právnických a filozofických studií pracoval jako knihovník
- po válce se věnoval výhradně literatuře
poezie: Zpívání z dálky – nejvýznamnější sbírka a Krásná po chudobě
- obsahují verše přírodní a milostné poezie, jsou charakteristické svou melodičností
- objevují se motivy okouzlení letní noci, řeky plynoucí jako lidský osud
Země po polednách – představuje reflexní (úvahovou) poezii , kde se zamýšlí nad lidským údělem, k němuž oddělitelně patří i bolest a utrpení
Včelí plást a Země sudička – vydány v době okupace, oslavuje zde chudobu jako zdroj štěstí
- motiv země jako jediného bohatství chudého člověka je stejně jako u Nerudy (písně kosmické) spojován s nekonečností vesmíru a se vztahem k domovu.
Jan ZAHRADNÍČEK (1905-1960)
- nejvýznamnější básník české katolické poezie
- pocházel s Třebíčská, v dětství si těžce poškodil páteř
- krátce se učil krejčím, pak vystudoval gymnázium
- studia na filozofické fakultě nedokončil a věnoval se literární činnosti
- 1940-48 redigoval katolický časopis Akord, zároveň působil jako nakladatelský redaktor v Brně
- r. 1951 se skupinou katolických intelektuálů odsouzen k 13 letům vězení v nezákonném procesu
- propuštěn byl po všeobecné amnestii a krátce nato zemřel
V jeho poezii se objevují motivy noci jako symbolu smrti, hořkosti a smutku, např. ve sbírce Pokušení smrti – smrt se mu stává klíčem k pochopení života i jeho přechodných radostí Návrat – sbírka, načas lez její neustálou přítomnost ve vědomí překonávat návratem do dětství Jeřáby – je prolomena básníkova tesknota a přízrak smrti je zatlačen pocitem svobody a opojnosti života v božím pořádku Pozdravení slunci – nejčastějším motivem je světlo a sluneční jas. Slunce je zároveň symbolem Boha jako vše pronikajícího základu veškerého bytí. Vedle těchto veršů se však objevuje i obava z budoucnosti, např. Zemi mé – vyjadřuje pocit ohrožení vlasti a sílu hledá v semknutosti národa
Korouhve – alegoricky reaguje na období okupace a vkládá osud národa do rukou českých patronů- sv. Václava, sv. Vojtěcha, sv. Prokopa a sv. Jana Nepomuckého