Umělecké směry přelomu století ve světové i české literatuře
1) Impresionismus – imprese = dojem, chce zachytit dojem z okamžiku, který je pomíjivý, zakladatelem je francouzský malíř Eduard Manet – Snídaně v trávě, jeho následovníkem byl Claude Monet – Imprese
v malířství – Paul Cezanne, Paul Gaugen, Vincent van Gogh, Antonín Slavíček
v literatuře – básník: P. Verlane, A. Sova, K. Hlaváček
próza: F. Šrámek
2) Symbolismus – umělci se vyjadřují pomocí symbolů, protože osobní prožitky nelze rozumově vyjádřit, dílo má vyjadřovat tajemné problémy vnitřního světa
v literatuře – Charles Baudlaire, P. Verlaine, A. Rimbaud, S. Mallarmé, O. Březina, A. Sova, K. Hlaváček
3) Dekadence – décadence = úpadek, zalíbení v náladách smutku, nudy, marnosti, opovržení životem, pocit smrti
v literatuře – P. Verlaine, S. Mallarmé, O. Wilde, Karel Hlaváček
FRANCIE
Charles Baudelaire – narodil se v Paříži, nenáviděl svého otčíma, do češtiny ho poprvé přeložil Vrchlický
sb. Květy zla – za tuto sbírku byl odsouzen k pokutě (uškodil veřejné mravnosti). Svou otevřeností provokuje měšťáckou společnost
b. Zdechlina – kontrast života a smrti
b. Co povíš dnes večer
b. Ó, já tě zbožňuji – láska přináší radost i zklamání
b. Vztahy – vtah člověka k přírodě
b. Epigraf na odsouzenou knihu – útok na ty, kteří autora nepochopily
Paul Verlaine – rozpad v manželství, vedl bohémský život, homosexuál, ze žárlivosti postřelil Rimbauda a šel do vězení na 3 roky
b. Básnické umění
sb. Saturnské básně – b. Podzimní píseň – nejistota a beznaděj