USA
Edgar Allan Poe (1809 – 1849)
Americký básník a prozaik. Narodil se v Bostonu v rodině kočovných herců, kteří záhy zemřeli. Od dvou let jako úplný sirotek vychováván v rodině Allanových. Dětská léta prožil v internátní škole v Anglii, v USA studoval na univerzitě (jazyky) a na vojenské akademii, z níž byl pro hrubou nekázeň vyloučen. Vedl neurovnaný život (rozpory s otčímem, drogy, pití, dlouhodobě nemocná mladá manželka – sestřenice). Většinou se živil nuzně literaturou a publicistikou. Zemřel v Baltimoru.
básnické dílo je složeno ze 48 básní (Havran)
estetické principy básn. vyložil v esejích Filosofie básnické skladby a Princip poezie
makabrózní tematika povídek (literatura děsu – horor):
nositelem hrůzy nejsou nadpřirozené síly, ale lidská zloba
např. Jáma a kyvadlo, Skokan. Na slovíčko s mumií, Pád do Maelstromu, Černý kocour, Zánik domu Usherů aj.
analytické povídky (zakládají tradici detektivní literatury, postava amatérského detektiva A.C. Dupina, který řešil záhady log. úvahou a průzkumem místa činu)
Vraždy v ulici Morgue, Zlatý Skarabeus, Vrah jsi ty, Odcizený dopis aj.
je rovněž autorem dobrodružného románu Příběhy Arthura Gordona Pyma
. Šlo mu především o poezii účinku, který dociloval sugestivností obrazů magičností motivů a zvukové stránky. Řeč symbolů a úsilí o čistou poezii, jejímž principem je podle něho vztah lidského ducha k vrcholné kráse, předjímají postupy moderní poezie. Její průkopníci se k Poeovi jako svému předchůdci hlásí (Baudelaire, Mallarmé, Valéry).
WALT WHITMAN (1819-1892)
Opustil dráhu politického žurnalisty, aby našel novou formu a sloh pro svoji snahu o přerod lidstva k demokracii. Učinil americké básnictví nezávislé na evropském. Prošel mnohými zaměstnáními, znal mnoho obyčejných lidí v USA a zúčastnil se občanské války jako sestra.
dílo : Stébla trávy – sbírka básní, která tvoří vrchol americké poezie
– nový obsah – 1. moderní život, civilizace
oslava všedních věcí, přírody, lidské práce, družnosti, člověka
rozmanitost světa a života, jeho protiklady
snaha vsugerovat představu krásy i radosti (oživit život – je to pozemský dar)
tématická rozsáhlost, myšlenková hloubka, civilní patos (zvolací věty)
nové pojetí krásy a pravdivosti
– nová forma – rozbití tradičních forem básně, nová obraznost
– pásmo dojmů a představ – lyrické pásmo (zdánlivě bez logické souvislosti)
– hudba slov (dlouhé samohlásky, b. Zpěv radostí – ráznost pochodu)
– náznaky – symboly, fantazie
– volné členění básně
– prozaizace poezie – volný verš = na rozhraní poezie a prózy