XV. Teorie dramatu
										
										
					
					
						
						
							
- žánr  syžetový, zaměřený na jevištní předvádění  
 
- děj  je prezentován ve formě aktuální přítomnosti  a ve způsobu dialogu  
 
- monolog  – jen epizodická funkce, vyjádří hrdinův  vnitřní stav  
 
- námětem  je zpravidla vyhrocený konflikt  
 
- děj  je buď předváděn přímo divákovi (dialog  dramatický) nebo nás informuje o starších  událostech (dialog naratiní)  
 
- drama  působí velmi afektivně  
 
- hra  se člení na akt a jednání (oddělení  spuštěním opony)  
 
- argument  = úvod hry, prolog = úvod přednášen hercem,  epilog = úvod přednášen až na konci hry  
 
- hra  se dělí na: expozici (seznámení), zápletku,  rozvoj děje, rozuzlení  
 
- herci  – 1. protagonista, 2. deuteragonista, 3. tritogonista  
 
- kdo  vede spor = antagoista  
 
- jazykovými  prostředky jsou i verš i próza  
 
- žánry:  tragédie, komedie, drama (činohra)  
 
- činohra  se dělí: hra situační, hra prostředí,  satira…  
 
- se  zpěvem – opera, opereta, revue, muzikál  
 
- v  antice se zpočátku provozovaly pouze tragédie, hráli  pouze muži, hrálo se pod širým nebem  
 
- ve  středověku divadlo téměř umřelo  
 
- vzniklo  v souvislosti s náboženským kultem, výjevy z  Nového zákona  
 
- v  dramatu se objevuje zákon 3 jednot (děj, čas, místo) 
 
													 
						
										
					 
					
				 	
							
				
		
		
				
				
			
		
		
	Mohlo by se vám líbit...