Činoherní studio z Ústí nad Labem
(komorní divadlo)
Ivan Raymond – po revoluci v ND, byl zde dramaturgem
v tomto divadle začínali nadějní mladí herci: Bartoška, Zedníček, Heřmánek
hráli Diderota – Jakub Fatalista, ale nikdo na to nepřišel, že hrají M. Kunderu (satira)
inscenovali Gogola – Ženitba – satirická hra, nechce se jim měnit stereotyp, aktuální téma, scéna se odehrává u nevěsty horizontálně a u ženicha vertikálně – komické, odehrává se na jedné scéně
– přímý kontakt s divákem
70. Léta (podobná situace jako v 50. letech)
nástup normalizace – vstup osvobozeneckých vojsk, hry musí být z historie Sovětského svazu
VÁCLAV HAVEL (1936)
dramatik, esejista, publicista, začínal jako divadelní technik v Divadle ABC, Divadle Na Zábradlí
představitel absurdního (nesmyslného) dramatu – tématem je: lidská identita a odkrývání souvislostí mezi degenerací jazyka, poruchami komunikace a krizí mezilidských vztahů
Zahradní slavnost (1963)
– zobrazuje fráze, strnulost a neživost systému, jenž se snaží řídit celou společnost (50. léta – komunismus) a kt. je nebezpečný v tom, že se snaží, a mnohdy s úspěchem rozbít lidskou identitu
– Hugo Pludek, výborný šachista, touží udělat kariéru, ocitne se na zahradní slavnosti, kde sleduje chování zahajovačů (dávají slavnost dohromady) a skupinu likvidátorů – celá hra je o ničem – bojí se něco si říci
– pomocí jazyka vyjadřuje komunismus (ptydepe) – slouží k nedorozumění, nemá žádnou informační hodnotu, používá nesmyslná rčení
Vyrozumnění
– odehrává se v Ptydepovém učilišti, zachycuje rozklad osobnosti, zneužívání jazyka a člověka