Jean-Paul SARTRE,
fr. filosof a spisovatel Hnus, Zeď
Zeď: portrét 3 odsouzenců během španělské války, odcizení od světa, fyzické pocity
Albert CAMUS, fr. filosof a prozaik, Nobelova cena 1957 Cizinec, Mor, Mýtus o Sisyfovi, Exil a království
Cizinec: (první část dějová, druhá sebereflexivní), děj v Alžírsku, vypravěč Mersault bezdůvodně zastřelí Araba, zatčen a popraven, ve vězení popis úvah člověka, absurdnost světa, nesmyslnost života, pocit životní nejistoty, rezignace, obraz krizové mravní atmosféry světa v ½ 20. stol.
Mýtus o Sisyfovi: (Sisyfos = člověk, který se vzepřel Bohům potrestán, musí do nekonečna valit balvany do kopce) „rozbor absurdna“ = nesmysl Sisyfova úkolu, vyrovnání se s absurdním světem (Camus odmítá sebevraždu) člověk musí přijmout absurditu života a využít každé chvíle, aby ho prožil smysluplně
zpracováno jinými autory např. Werich: Sisyfos si užívá cestu dolů
Neorealismus Itálie, 40. – 50. léta (literatura, film, malířství)
reakce na fašismus, navazuje na v e r i s m u s (Itálie, 1. ½ 20. st.)
požadavek realistického dokumentu, snaha zachytit chudé vrstvy (ošklivá bída, špína, hlad), později také bohaté vrstvy (nuda jako životní pocit Alberto Moravia: Nuda)
liší se od realismu autor se snaží analyzovat příběh a dochází k určitému závěru (proč se lidé chovají tak, jak se chovají = jejich vina či vina okolností…)
Alberto MORAVIA Horalka, Římanka, Římské povídky
Horalka: 1943-44 příběh římanky Cesiry, která s dcerou Rosettou uteče na do hor na venkov, snaha přežít válečné hrůzy (bída, hlad, špína), ztráta všeho, co mělo kdysi cenu (úspory, přátelé, Rosetta znásilněna marockými vojáky), přesto boj o základní lidské hodnoty, návrat do Říma, snaha začít nový život
román 2x zfilmován, těsně po vydání v r. 1957 a v 90. letech, vždy se Sophií Loren
r e ž i s é ř i: Luchino VISCONTI (Soumrak bohů), Vittorio DE SICA (Smrt v Benátkách, Zloději kol)
Beatnici (Beat Generation) USA, 50. – 60. léta
b e a t = zbitý, unavený životem, ale taky blažený (únik)
výsměch tradičním americkým hodnotám (rodina, národní hrdost), negativistický postoj, revolta (výstřední móda, nebo naopak zanedbaný zevnějšek)
příklon k východním filosofiím (zenbuddhismus), hledání vnitřní svobody, touha po rozkoši, extázi (prostředky = jazzová hudba, tuláctví, narkotika, sexuální nevázanost)
v l i t e r a t u ř e: bezprostřední odvážná výpověď, erotická otevřenost, vulgarismy a slang = snaha šokovat, provokovat
éra Beat Generation oficiálně zahájena na večírku v Galerii Šest, říjen 1955 (Ginsberg přednesl báseň Kvílení)