William Shakespeare (1564 – 1616)
Nejvýznamnější představitel anglické renesance. Narodil se ve Stratfordu nad Avonem. Pocházel z řemeslnické rodiny. Do 13ti let chodil do základní školy, pak si začínal sám vydělávat. V 18ti letech se oženil a udělal si 3 děti. Pak opustil rodinu. Ve 24 letech se objevil v Londýně. Nechal se najímat jako herec. V té době vládla Alžběta, což byla velká milovnice divadla. Zpočátku opravoval dramata šlechticům, později mu Alžběta dovolila postavit divadlo Globe. Stává se z něho zámožný člověk. Zemřel ve Stratfordu. Napsal 39 divadelních her. Je největším autorem tzv. alžbětínského divadla, byl spolumajitelem jedné z největších divadelních společností. Je označován za největšího světového dramatika. Jeho dramata překládal Sládek.
- první období (do r. 1600):
 - komedie Zkrocení zlé ženy, Komedie plná omylů, Sen noci svatojánské, Kupec benátský, Marná lásky snaha, Mnoho povyku pro nic, Dva šlechtici veronští
 - vítězí rozum a chytrost nad lží a intrikami
 - vždy zde vítězí spravedlnost a láska jako nejkrásnější lidské hodnoty
 - renesanční pojetí ideálu osvobozeného člověka
 - historické hry o anglických panovnících: Jindřich VI., Richard III., Richard II., Jindřich IV. a Jindřich V
 - tři tragédie – Titus Andronicus, Julius Caesar, Romeo a Julie
 - druhé období (do r. 1608):
 - pesimistické a ponuré
 - tragédie Hamlet, kralevic dánský, Othello, Král Lear a Macbeth
 - temné komedie Konec vše napraví, Veselé paničky Winsdorské, Večer tříkrálový a Veta za vetu.
 - třetí období (do r. 1612):
 - naplněno touhou po usmíření a harmonii
 - romantické hry – Zimní pohádka, Cymbelín a Bouře
 - poslední historická hra Jindřich VIII
 - básnická činnost:
 - sbírka 154 sonetů, odraz milostných a přátelských citů
 - znaky shakespearovského dramatu:
 - neomezenost látky, času, místa
 - obraz pozemského života, kladných a záporných lid. vlastností
 - postavy žen (samostatně rozhodující) a lidové postavy (Falstaff)
 - příčinou renesanční tragédie je lid. vášeň nebo náhoda (ne osud)
 - komické prvky nejsou ostře odděleny od tragických
 - jazyk veršovaný se střídá s prózou, lidový jazyk
 - trvá vliv antického dramatu (existence chóru)
 - motivy řeckého bájesloví
 - dílo je světské, neobyčejně rozmanití hrdinové jsou sami strůjci svých osudů, často rozporné životní povahy, jejich činy vyplývají z jejich charakterů
 - blankvers – pětistopý nerýmovaný jamb – metrická stopa o jedné slabice krátké a jedné dlouhé – nepřízvučné a přízvučné
 





