23- Literatura pro děti a mládež
Z počátku fungovala tato literatura jako pouze okrajově. Dříve ji psali někteří autoři, kteří neuspěli v literatuře pro dospělé. Dětská literatura by neměla být zatěžována problémy dospělých ani žádnou ideologií a měla by směřovat k rozvoji fantazie a čistoty.
Literatura pro děti má 3 aspekty:
není tématicky omezená
aspekt hrdiny téhož věku
mnohdy splývá s literaturou pro dospělé, protože si jej dětský čtenář přivlastní
Rozdělení:
období pro nečtenáře – obrázky
a) první stupeň školní 7-10 let
b) druhý stupeň školní 11-14 let
literatura pro dorost 15-18 let
Literatura pro děti má 4 základní funkce:
poznávací
výchovná
emocionální
estetická
Pohádky jsou psány většinou na základě ústní lidové slovesnosti. Dělení:
kouzelné – Sůl nad zlato …
novelistické – není podmínkou zásah nadpřirozených bytostí – Chytrá horákyně
moderní – Devatero pohádek
Dětská literatura se rozvíjí od 2. poloviny 17. století
JAN AMOS KOMENSKÝ – Orbis pictus – 1. obrázková učebnice latiny
VÁCLAV MATĚJ KRAMÉRIUS – adaptace Ezopových bajek
19. století