Filozofická poezie:
r. 1900 znamená obrat v Macharově poezii, který je způsoben rozpadem České moderny, boji s mladočechy a s některými staršími básníky.
Rozčarován neúspěchy začíná Machar ještě více zdůrazňovat svůj individualismus a obdivovat silné osobnosti v dějinách . Názory Nitzscheho filozofie vedou Machara ke kultu silných výjimečných osobností. Ty hledá v antice, v níž nachází ideál harmonicky rozvinuté osobnosti. Rozklad antického radostného pohanství křesťanstvím znamená zároveň i konec lidského štěstí. Křesťanství potlačilo v člověku jeho přirozenost a ze svobodných lidí učinilo vyznavače smrti a odříkání.
Po vzoru francouzského spisovatele Victora Huga a čes. básníka J. Vrchlického napsal cyklus básní a básnických sbírek:
Svědomí věků
-
v tomto cyklu je méně optimistický než Hugo a Vrchlický, ale jeho podhled na dějiny je příliš jednostranný
Čeští anarchisté, protispolečenští buřiči
v 90. letech se zrodil revoltující postoj umělců proti všemu starému. Mnozí z nich se
soustřeďovali kolem časopisu Nový kult, který vedl Stanislav Kostka Neuman (pošel
mnoha směry anarchie, satanismus, dekadence, symbolismus, civilizmus atd.)
k anarchistům řadíme: Františka Gelnera, Viktora Dyka, Karla Tomana, Fráňu Šrámka
prošli jimi i mladší spisovatelé: Marie Majerová
Anarchistické hnutí ze socialismu, ale odmítalo jakýkoliv společenský řád a hlásalo
naprostou svobodu jedince
Mohlo by se vám líbit...