Historické povídky:
Začal historickými povídkami s čes.minulosti, klade důraz na výchovnou příkladnost v obrazení vztahů mezi lidmi Rozina Ruthardová a Dekret Kutnohorský Vlastenecké povídky: Chtěl jimi budit lásku k vlasti a k rodnému jazyku, a tím převychovávat národně vlažné jedince. Hrdiny jsou mladí lidé, vzdělaní ušlechtilí. Poslední Čech Byla kritizována mladým K.H. Borovským, vytkl mu, že usiluje o získání české šlechty pro národní boj. Také proto že příběh měl sentimentální děj. Novely a povídky z divadelního a hudebního světa: Tragické osudy ztroskotaných umělců, kteří dobývají uznání ve světě, když ho nenašli ve vlastní vlasti: Hudební dobrodruzi Bláznivý houslista Polemizuje zde s romantickým životním postojem, romantického hrdinu záměrně zkresluje, aby vynikla jeho neudržitelnost. Např. Rozervanec reakce na Máchu Reportážní črty z pražského prostředí a povídky venkovského života Řeší sociální konflikty smírem, položil jimi základy pro tvorbu B. Němcové Dramatická tvorba: a) Frašky Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka
- je to příběh 2 zamilovaných
- nepřátelství jejich rodičů – českého ševce Kroutila a poněmčené máselnice Mastílkové je nakonec překonáno
– objevuje se zde píseň Kde domov můj (hymnu poprvé zpíval slepý houslista Mareš) Fr. Škroup napsal hudbu, v r. 1918 se stala součástí hymny, od r.1993 je českou státní hymnou b) hry ze současnosti důraz kladen na detaily a epizody každodenního života. Mnohé mají sociálně kritické podbarvení. Pražský flamendr, Bankrotář, Paličova dcera