Klasicismus
-od konce 17.stol. do poč. 19.stol(období absolutistické monarchie ve Fr.,pak se smísil s novými směry-preromantismus,ovlivnil osvícensví) „classicus“- vynikající,vzorný,modelový,vztahující se k antice -tendence kultury a umění,která staví na racionalismu,harmoničnosti a řádu,opírá se o osvědčené a zavedené tradiční modely a postupy,navazuje na ideály renesance a humanismu René Descartes:Cogito ergo sum -napodobování přírody,ale pouze toho,co je v ní podstatné a neměnné(jako v antice) znaky: -střídmost,rozumová kázen,i náboženské pravdy odvozeny z rozumu -proti renesanč.zvůli jedince podřízenost nadosobním úkolům -neprojevují osobní názory,soukromí utajeno,citová složka ustupuje racionalismu -estetická pravidla:aristotelská trojí jednota(času,místa,děje) žánr rozdělen na vysoký(vznešené námět o urozených-oda,epos,tragédie) a nízký(měštan.,směšné-bajka,satira,komedie) Nicolas Bouileau –Umění básnické:logická jasnost,jednoduchost syžetu,přesnost vyjádření,styl podle žánru
Literatura:Francie -francouzština modním jazykem Pierre Corneille (Cid-nazval tragedií,trojí jednota,láska proti povinnosti a cti)
Jean Racine-tragédie s historickými náměty (Ifigenie na Tauridě Faidra-nejvýzn.fr.klasic.dílo,trojí jednota,osudovost vání,přiznání pravdy.základní morální princip, Hluboká psychologie postav)
Moliere -navazuje na středověké lidové frašky,zesěšnuje tehdejší dobové mravy (Don Juan,Misantrop,lakomec,Tartuffe,Zdravý nemocný)
Pierre Augustin Caron de Beaumarchais (Lazebník sevillský,Figarova svatba)
Jean de LaFontaine-bajky-nadčasové,žánrová pestrost
Itálie -commedia dell´arte(16.-18.st)
- Carlo Goldoni-charakterová komedie(Sluha dvou pánů,poprask na laguně)rozvinutí situační