František LANGER
- veselohry Velbloud uchem jehly, Obrácení Ferdyše Pištory, psychologická dramata Periferie (s hlavním motivem zločinu a trestu) a hra s legionářskou tematikou s názvem Jízdní hlídka.
Avantgardní divadla – propagovala moderní divadelní směry (slovo avantgardní lze přeložil z jako průkopnický, novátorský). Osvobozené divadlo vzniklo roku 1926 a stalo se původně dramatickou sekcí levicového uměleckého sdružení Devětsil. Důležitým mezníkem se stal rok 1927, kdy do divadla přicházejí herci a autoři Jan WERICH a Jiří VOSKOVEC a spolu s nimi i skladatel Jaroslav JEŽEK. Osvobozené divadlo se tak stává nejvýznačnější divadelní scénou meziválečného období. Již první hry V+W měly obrovský úspěch: jedinečný humor byl založen hlavně na slovních hříčkách, parodii, laskavé ironii, oblíbenost her zajišťovala i důležitá role hudby a tance.
- Vest Pocket revue – šlo o studentské představení, které bylo směsí písniček a scének, v nichž se mísily situační i slovní humor, politické „narážky“ a další kabaretní prvky
- Rub a líc, Osel a stín – zde jde o varování před nástupem diktátorského režimu – tedy fašismu
- Kat a blázen – karikatura politických machinací
Roku 1938 muselo Osvobozené divadlo kvůli úřednímu zákazu svou činnost ukončit. Roku 1939 emigrovali V+W i Ježek do USA. Divadlo D 34 (tzv. Déčko) založil na konci roku 1933 herec, spisovatel a režisér Emil František BURIAN. Název divadla se měnil v závislosti na příslušném letopočtu. Déčko bylo uzavřeno roku 1941 a Burian byl transportován do koncentračního tábora. Toto divadlo se zaměřovalo hlavně na originální adaptace klasických her například Moliérův Lakomec či Shakespearův Kupec benátský a na dramatizace slavných textů – například Haškův Švejk, Dykův Krysař, Máchův Máj, Puškinův Evžen Oněgin. Po válce bylo divadlo znovu otevřeno a po Burianově smrti přejmenováno na Divadlo E. F. Buriana /dnes je na jeho místě (naproti pražskému obchodnímu domu Bílá labuť) multifunkční divadlo Archa/.